ناکامی مبارزه علیه تولید مواد مخدر در افغانستان!

گاردین

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود مطلبی دارد در مورد ناکامی مبارزه علیه تولید مواد مخدر در افغانستان که در بخش آن می نویسد: با وجود هفت و نیم میلیارد دالر مصرف امریکا در مبارزه علیه کشت کوکنار در افغانستان تولید تریاک در این کشور به اوج خود رسیده است.

روزنامه به راپور اخیر سرمفتش مصارف بازسازی امریکا در افغانستان که روز چهارشنبه به نشر اشاره نموده که در آن آمده است از سال 2002 تا حال وزارت خارجه امریکا میلیاردها دالر را برای از بین بردن کشت کوکنار در افغانستان مصرف کرده است اما مقدار زمین های که در سال 2012 کوکنار کشت شدند به 209 هزار هکتار می رسید که 36 درصد افزایش را نشان میداد.

به نوشته روزنامه گاردین در سال 2009 تعداد معتادان به مواد مخدر در افغانستان یک میلیون نفر بود، ولی در سال 2012 این تعداد به یک میلیون 300 هزار بلند رفت.

هرچند تخریب زمین های کشت کوکنار بخش اعظم مبارزه امریکا علیه مواد مخدر را در افغانستان تشکیل می داد اما در سال های اخیر امریکا از این کار دست کشیده و گفته است که این عمل دهاقین افغانستان را نا راض ساخته و آنها بسمت طالبان سوق میدهد.

روزنامه می افزاید، اداره رییس جمهور اوباما یک مدتی تلاش نمود که کشت، انگور، انار، و گندم را بر عوض کوکنار در افغانستان تشویق نماید، ولی این کوشش هم بطور شاید و باید موثر واقع نشد.

روزنامه گاردین از قول سرمفش مصارف بازسازی امریکا در افغانستان می نویسد که گفته است تولید مواد مخدر در افزایش فساد اداری هم نقش دارد و دست آوردهای را که با میلیاردها دالر کمک امریکا و کشورهای دیگر جهان در افغانستان حاصل شده است به خطر روبرو می سازد.


دیلی تلگراف

هرچند به نوشته روزنامه گاردین چاپ بریتانیا تلاش های امریکا در مبارزه علیه مواد مخدر در افغانستان ناکام است، اما روزنامه دیگر چاپ بریتانیا دیلی تلگراف در شماره اخیر خود می نویسد که در ساحه استخباراتی و مبارزه علیه شبکه حقانی امریکا و متحدین افغان آن پیروزی های چشمگیری داشته اند.

روزنامه از قول سخنگوی وزارت داخله افغانستان می نویسد که گفته است به کمک معلومات استخباراتی در همین هفته از یک حمله بزرگ طالبان در ولایات جنوبی افغانستان جلوگیری شد و به آنها ضربات شدید وارد گردید.

به نوشته روزنامه طالبان در نظر داشتند که با افراد زیاد بر ولسوالی زیروک ولایت پکتیکا حمله کرده و آن را تصرف می کنند، ولی به کمک معلومات استخباراتی و رخنه افراد امنیتی در شبکه حقانی و طالبان آنها برای برخورد با این اقدام طالبان آماده گی گرفته و حمله طالبان را به ناکامی روبرو ساختند.

روزنامه دیلی تلگراف می نویسد، در اواخر سال گذشته اداره رییس جمهور اوباما یک هسته مشترک استخباراتی را با قوای امنیتی افغان تشکیل داد که این هسته توانسته است در صفوف مخالفین رخنه کند و در خنثی سازی فعالیت های آنها موثر تمام شده است.

به نوشته روزنامه در دفتر ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان اکنون تصاویر زیادی از افراد شبکه حقانی و دیگر مخالفین مسلح دیده می شود که یا از بین برده شده و یا شناسایی شده اند که این عمل یک پیروزی برای فعالیت های استخباراتی مشترک امریکا و افغانستان می باشد.