"مرگ و میر مادران در افغانستان کاهش یافته است"

ارقام مرگ و میر مادران در هنگام ولادت و فوت اطفال کمتر از 5 سال در افغانستان بطور چشم گیر کاهش یافته است. این موضوع را موسسهء حمایت از اطفال Save The Children در گزارش سالانه خود به نشر رسانیده است.

موسسهء حمایت از اطفال سالانه در مورد وضعیت مادران در تمام کشورهای جهان راپوری را به نشر می رساند که افغانستان از سال 2005 به اینسو شامل این راپور شده است.

در راپور سال 2014 موسسهء حمایت از اطفال 178 کشور جا دارند که بهترین کشور برای زندکی مادران فنلند و بدترین سومالیا معرفی شده است.

به نوشته این راپور افغانستان دو بار در جدول ده کشور بدترین در این ساحه شامل بود، ولی اکنون بهبود قابل ملاحظه در این کشور ایجاد شده است.


موسسهء حمایت از اطفال در گزارش سالانه خود در مورد افغانستان نوشته است که در بسیار ساحات حفظ و مراقبت اطفال و مادران در افغانستان پیشرفت ها مشاهده می شود، اما نارسایی های هم وجود دارند.

داکتر محمد اکبر سباوون مشاور بخش صحی و تغذی موسسهء حمایت از اطفال در صحبت با رادیو آزادی گفت که این راپور با در نظر داشت شاخص های معین ترتیب شده است، از جمله ارقام مرگ و میر مادران، ارقام مرگ و میر اطفال، سطح تعلیم و تربیه دختران و خانم ها ، وضیعت اقتصادی و عواید خانواده گی و حضور خانم ها در پروسهء سیاسی.

به گفته داکتر سباوون در مقایسه با سال های گذشته در وضیعت زنان پیشرفت قابل ملاحظه رو نما شده است.

داکتر سباوون می افزاید، عوامل بهبود این است که خدمات صحی در نقاط دور دست بهتر شده، تعداد قابله های بیشتر تعلیم گرفته اند، تعداد نرس ها و داکتران هم افزایش یافته و پوشش واکسیناسیون هم توسعه پیدا کرده است.

داکتر سباوون همچنان در مورد بهبود شرایط زیست اطفال کم سن هم در افغانستان توضیحات داده، ولی گفته است ارقام مرگ و میر اطفال در وقت ولادت هنوز هم بلند است.

به گفتهء داکتر سباوون تعداد زیاد اطفال و مادران در افغانستان هنوز هم در نتیجه عواملی قابل وقایه وفات می کنند.

در رابطه با چلنج های زنان و اطفال در سطح صحی موسسهء حمایت از اطفال می گوید؛ تقسیم نابرابر کارمندان صحی که در شهرها متمرکز می باشند یک مشکل عمده می باشد. دیگر اینکه صرف 34 فیصد مادران در وقت ولادت توسط یک کارمند صحی ماهر خدمت می شوند و بیش از 60 فیصد ولادت ها در عدم حضور یک فرد ماهر صورت می گیرد که در این ساحه هم به گفته داکتر سباوون مشکل اساسی کمی تعداد کارمندان صحی می باشد.

موسسهء حمایت از اطفال می گوید افغانستان فعلا بین 3400 تا 3500 قابله دارد در حالی که به 6500 قابله نیاز دارد. در این راستا داکتر سباوون پیشنهاد می کند که حکومت باید اقداماتی را مد نظر بگیرد.

موسسهء حمایت از اطفال همچنان پیشنهاد می کند که بودجهء دولت در سکتور صحت بیشتر شود، زیرا هم اکنون صرف 4 درصد بودجه عومی کشور برای خدمات صحی به مصرف می رسد که این رقم ناچیز است.