اولین ماهوارهء افغانستان به فعالیت آغاز کرد

با افتتاح فعالیت رسمی ماهواره " افغان ست یک " به روز شنبه ابتدا نشرات 10 شبکه تلویزیون داخلی و دو شبکه بین المللی به این ماهواره وصل شدند.

معاون اول رئیس جمهورکرزی، فعالیت اولین ماهواره افغانستان را گام مثبت در خصوص پیشرفت و توسعه تکنالوژی در این کشور خواند.

محمد یونس قانونی معاون اول رئیس جمهور کرزی در مراسم افتتاح آغاز فعالیت رسمی ماهواره " افغان ست یک " گفت که فعال شدن این ماهواره عواید قابل توجهی را به افغانستان اختصاص خواهد داد.

آقای قانونی گفت، وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی باید با در نظرداشت پیشرفت سریع تکنالوژی در جهان، برای ارتقای کیفیت خدمات مخابراتی و انترنتی بیشتر از این تلاش به خرج دهد:

" این ماهواره جدید برای ما افغان ها بدون تردید که یک دستاورد بزرگ است. با در نظرداشت رشد و پیشرفت سریع تکنالوژی معاصر هنوز هم گام های وجود دارد که باید برداشته شود. بلند بودن عرضه خدمات انترنتی و تیلفون همراه بر دوش مردم سنگینی می کند هنوز هم عدم سرعت یا کُندی در انترنت برای کاربران انترنت بسیار سخت و ملال آور است. نیاز است وزیر صاحب محترم که در این عرصه ما بتوانیم شاهد یک پیشرفت مثبت بوده باشیم."

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان حدود چهار ماه قبل تفاهمنامهء را با یک شرکت اروپایی بنام " یوتل ست " امضا کرد که به اساس آن موقعیت این ماهواره به طرف افغانستان تغییر جهت داده شد.

به گفته وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان، از طریق این ماهواره نشرات تلویزیون های افغانستان به مناطق دور دست با کیفیت بالا و همچنان در برخی کشور ها قابل دید خواهد بود.

این وزارت همچنان می گوید که با فعال شدن این ماهواره سهولت های زیاد در بخش خدمات انترنتی نیز ایجاد خواهد شد .

به اساس معلومات وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان، این کشور سالانه 4 میلیون دالر به شرکت یوتل ست خواهد پرداخت و در مقابل حدود پانزده میلیون دالر امریکایی از طریق این ماهواره درآمد خواهد داشت.

امیرزی سنگین وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان می گوید که از این پس نشرات تلویزیون های افغانستان در مناطق دور دست با کیفیت بالا قابل دید خواهد بود:

" ما دو سال قبل کار را بالای این پروژه آغاز کردیم و بالاخره به یک موفقیت رسیدیم. می توانم گفته که ماهواره 12 ترانسفاندر ظرفیت فعال دارد و تا جایکه ما محاسبه کردیم می تواند تمام ضروریت های عاجل کشور ما را رفع سازد. انشالله از همین ماهواره ما سالانه حدود 15 میلیون دالر عاید می داشته باشیم."

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می گوید که تا دو ماه آینده نشرات تلویزیون های افغانستان دیجیتال خواهد شد که ابتدا کابل و سپس هرات، قندهار، قندز، مزارشریف، ننگرهار و غزنی را تحت پوشش قرار خواهد داد.

افزایش کیفیت تصویر و صدا، نشرات سراسری برنامه ‌ها و کاهش هزینه های هنگفت، از فواید این سیستم خوانده شده است.

ویدا بره کی