مارشال السیسی در انتخابات مصر برنده شد

مارشال متقاعد عبدالفتاح السیسی

کمپاین انتخاباتی لوی درستیز سابق مصر اعلان کرده است که شمارش اکثریت آرا در انتخابات ریاست جمهوری آن کشور که باید دو روز دوام می کرد، اما برای یک روز دیگر هم تمدید شد نشان می دهد که لوی درستیز سابق آن کشور مارشال متقاعد عبدالفتاح السیسی با کسب بیش از 92 درصد آرا در این انتخابات برنده شده است.

کمپاین انتخاباتی عبدالفتاح السیسی گفته است وی 23 ملیون و 380 هزار رای را از آن خود ساخته است، در حالیکه رقیب سیاسی اش حمدین صباحی (Hamdeen Sabahi) در این انتخابات 735285 رای را کسب کرده است.

تعداد آرای باطل شده در انتخابات مصر، یک ملیون و هفت هزار رای اعلان شده است.

با آنکه رای دهی برای یک روز دیگر هم تمدید شد، کمپاین انتخاباتی السیسی اشتراک مردم را در انتخابات 44 درصد خوانده است، در حالیکه در سال 2012 میلادی در انتخاباتی که محمد مرسی در آن به حیث رییس جمهور مصر انتخاب شد، اشتراک مردم 52 درصد بوده است.

تعداد افراد واجد شرایط رای دهی در مصر حدود 54 ملیون محاسبه شده است. مارشال متقاعد عبدالفتاح السیسی هفتهء گذشته در آخرین مصاحبهء تلویزیونی اش گفته بود که می خواهد بیش از 40 ملیون تن به وی رای دهند و شمارش آرا به جهان نشان خواهد داد که وی به چی اندازهء در مصر محبوب است.

در دو روز گذشته طرفداران السیسی در مطبوعات مصر در حالت اضطراب و وحشت زده قرار داشته از مردم می خواستند تا در انتخابات اشتراک کنند و هوشدار می دادند که در غیر آن اخوان المسلمین قدم به جلو نهاده، حکومت جدید را با آزمون های مواجه خواهد ساخت.

به نوشتهء آژانس خبری اسوشیتد پرس، اشتراک سست مردم در انتخابات مصر شرم آور برای آن بود که در 10 ماه گذشته حکومت و مطبوعات از مارشال عبدالفتاح السیسی ستایش کرده، اورا مبارز دلاور ضد تروریزم و یگانه کسی که دشواری های اقتصادی، مشکل بیکاری و بی ثباتی را حل خواهد کرد، ترسیم می کردند.

نهاد دموکراسی انترنیشنل مستقر در امریکا که از انتخابات مصر نظارت می کرد، نیز تمدید مدت رای دهی مصر را سوال برانگیز خوانده است.
اریک بیورنلوند (Eric Bjornlund) رییس نهاد دموکراسی انترنیشنل می گوید:
"من تصور می کنم تصمیم تمدید مدت رای دهی برای یک روز دیگر سوالات را در مورد استقلال کمسیون انتخابات، بی طرفی حکومت و صحت پروسهء انتخابات مصر مطرح ساخته است."

حمدین صباحی یگانه رقیب سیاسی مارشال السیسی در انتخابات مصر نیز با تمدید مدت رای دهی مخالفت کرده گفته است، این حرکت به خاطر تحریف ارادهء مردم صورت می گیرد.

هزاران تن از طرفدران مارشال عبدالفتاح السیسی با گردهمایی در میدان تحریر در قاهره همهء شب گذشته را با جشن و خوشی سپری کردند. در شهر اسکندریه و برخی شهر های دیگر آن کشور نیز گردهمایی های مشابه دایر شده بود.

Your browser doesn’t support HTML5

مارشال السیسی در انتخابات مصر برنده شد