واشنگتن در مورد کمک با عراق علیه شورشیان، غور می کند

رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا می گوید، همه گزینه های کمک به عراق برای جلوگیری از پیشرفت جنگجویان افراطی را در اختیار دارد.

بارک اوباما می گوید، امریکا می خواهد نخست اطمینان حاصل کند که جنگجویان جهادی در منطقه چه می کنند.

وی گفت:
" عراق به کمک های بیشتر نیاز دارد، این کشور به کمک ما و جامعه بین المللی ضرورت دارد. بناً تیم ما 24 ساعت کار می کند تا تشخیص دهد که با آنها چگونه کمک موثر کرده می تواند. ما هر امکان برای کمک در اختیار داریم و ما می خواهیم اطمینان بدست آوریم که این جهادی ها در عراق و سوریه در تلاش جای پای دایمی نیستند. "

جنگجویان مسلح گروه مربوط به القاعده بنام دولت عراق و شام در هفتهء جاری دو شهر بزرگ عراق موصل و تکریت را اشغال کرده و به سوی بغداد به پیش می روند.

این گروه که برخی از شهر ها را در سوریه در امتداد سرحد با عراق نیز در کنترول دارد می گوید، در دو طرف مرز بین دو کشور دولت اسلامی را ایجاد می کند.

بارک اوباما رییس جمهور امریکا دیروز در یک کنفرانس خبری در قصر سفید وضعیت در عراق را اضطراری خوانده گفت، پیشرفت شورشیان زنگ خطر به حکومت بغداد به شمار می رود.

او گفت:
" بعضی مسایل کوتاه مدت وجود دارند که باید از طریق نظامی انجام داده شوند و تیم امنیت ملی ما همهء آن گزینه های را بررسی می کند. اما همزمان این یک زنگ هشدار برای حکومت عراق به شمار می رود. این باید جنبه سیاسی نیز داشته باشد. "

قبل از این جان بوهینر بر رییس جمهور اوباما انتقاد کرده گفته است، در حالی که وضعیت عراق روبه وخامت می گرایید، اوباما از حالت بی خبر بود.