رویدادهای سریع وحیران کننده عراق درسرخط اخبار منطقه و جهان

پس ازاینکه چندین شهر عراق در روزهای اخیر به تصرف اسلامگرایان سنی مذهب درآمد وگروهء دولت اسلامی عراق و شام ادعا کرد که صدها سرباز عراقی را اعدام کرده است، رویدادهای سریع وحیران کننده درعراق درسرخط اخبار منطقه وجهان قرار گرفته است.

باشندگان ومقامات محلی شهر تل عفر در420 کیلومیتری شمال بغداد گفتند شهر آنها پس از یک درگیری شدید که تلفات سنگین به جا گذاشت بامداد امروز به تصرف جنگجویان گروه دولت اسلامی عراق وشام درآمد.یک باشندۀ این شهر که خود را ابوزید معرفی کرد درتماس تلفونی امروز به رادیو آزادی چنین گفت:
" یک خانواده هم درتل عفر باقی نماند. همه به سوی شهر سنجر حرکت کردند.درآنجا هم اجازۀ دخول به شهر برایشان داده نمی شود. اردو در تل عفر نیست.ما سه ، چهار روز منتظر بودیم که اردو خواهد آمد. یک سرباز هم درتل عفر نیست."

جنگجویان گروه دولت اسلامی عراق وشام چند روز پیش از سقوط تل عفر شهر های تکریت وموصل را تصرف کردند. تکریت سرزمین آبایی صدام حسین رئیس جمهور اسبق عراق می باشد. یک باشندۀ شهر تکریت به نام حسین از وضعیت این شهر به رادیو آزادی امروز چنین گفت:
" وضعیت امنیتی اینطور است که افراد مسلح درسرک ها منتشر شده اند.طیاره ها گاهگاهی بمباران میکنند. عصر دیروز سه هیلی کوپتر آمد ومواضع افراد مسلح را بمباران کردند."
گروه دولت اسلامی عراق وشام ادعا کرد که 1700 سرباز جدید الشمول اردوی عراق را اعدام کرده اند وعکس های اجساد این اعدام شدگان شیعه را نیز درانترنت نشر کرد.

قاسم الموسوی یک سخنگوی اردوی عراق اعتبار این عکسها را تائید کرده گفت درنتیجۀ بررسی این تصاویر حداقل 170 نفر از این سربازان شناسایی شدند.

واشنگتن این کشتار دسته جمعی را محکوم کرد.جین ساکی سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا روز یکشنبه گفت:" این ادعای دولت اسلامی عراق وشام که میگوید 1700 سرباز جدید الشمول قوای هوایی عراق را درتکریت اعدام کرده وحشتناک است ویک تصویر واقعی از مایل بودن این دهشت افگنان به کشتار وخونریزی نشان میدهد."

ناوی پیلی ، رئیس ادارۀ حقوق بشر ملل متحد نیز گفت که گزارش های از کشتار های دسته جمعی وفرا قضایی درشهرهای تکریت ، موصل ودیگر مناطق دریافت کرده اند.

دراین میان رسانه های غربی به نقل قول مقامات امریکایی می گویند واشنگتن درنظردارد که جهت همکاری علیه گروه دولت اسلامی عراق وشام با تهران گفتگو کند.
یک مقام ارشد امریکا گفته است این کشور امکان دارد که درحاشیۀ مذاکرات اتومی هفتۀ جاری در ویانا با مقامات عالیرتبۀ ایران دربارۀ بحران عراق نیز گفتگو کند.

رئیس جمهور ایران حتی این نظر را هم مطرح ساخته است که اگر واشنگتن درعراق اقدام کند تهران برای همکاری آماده است.
ولی لیندسی گراهام ، یک عضو سرشناس جمهور خواه درکانگرس امریکا هوشدار داد که به ایران نباید اجازه داده شود که از این فرصت برای گسترش نفوذ خود درعراق استفاده کند.
"ما باید با ایران گفتگو کنیم تا مطمین شویم که آنها ازاین فرصت برای تصرف مناطق عراق استفاده نکنند. آنها درصدد این امر می باشند. آنها همین اکنون درعراق حضور دارند. ما باید به ایران یک خط سرخ رسم کنیم ."

ولی برتانیه نظر همکاری منطقه ای با عراق را مطرح ساخته است .
سخنگوی صدراعظم برتانیه گفت که وزیرخارجۀ این کشور دیروز با همتای ایرانی خود دربارۀ رویدادهای عرا ق صحبت کرد.

او گفت کشورهای منطقه می توانند دردنبال کردن یک رویکرد تا حدالامکان وسیع وهمه جانبه که ازبرخی خطرات فرقه گرایی درآن حذر شود با عراق کمک کنند.