نگرانی سازمان ملل در مورد وضعیت عراق

نیروهای امنیتی عراق مصروف نبرد با جنگجویان افراطی سنی به رهبری گروه دولت اسلامی عراق و شام می باشند.

این درحالیست که شورشیان تلاش دارند به سوی بغداد پایتخت عراق به پیش روند.

اردو و پولیس عراق گفتند، آنها حملات جنگجویان افراطی که کنترول شهر بعقوبه در 60 کیلومتری شهر بغداد را بدست دارند، به عقب زده اند.

باشنده های محل و مقامات می گویند، در این درگیری های تعداد زیادی به شمول زندانیان یک محبس محلی کشته شده اند، اما در مورد چگونگی کشته شدن آنها گزارش های ضد و نقض وجود دارند.

جنگجویان افراطی در دیگر مناطق عراق، قسمت زیاد شهر تلعفار را که در 420 کیلومتری شهر بغداد موقعیت دارد، نیز تصرف کرده اند.

اما نیروهای امنیتی به همکاری جنگجویان ملکی تاهنوز قسمتی از این شهر را در اختیار دارند.

در حال حاضر شهر موصل و تکریت در تسلط گروه دولت اسلامی عراق و شام می باشد.

ایالات متحدهء امریکا در عکس العمل به اوضاع امنیتی روبه وخامت عراق نزدیک به 275 عسکر را برای امنیت سفارت امریکا در بغداد به این کشور فرستاده است.

از سوی دیگر نور المالکی صدراعظم عراق ناوقت دیروز چندین تن مسوولان امنیتی را به شمول قوماندان ولایت نینیوا اولین ولایت که به دست گروه دولت اسلامی عراق و شام سقوط کرد، برکنار نموده است.

دفتر نوری المالکی صدراعظم عراق با نشر یک اعلامیه عربستان سعودی را به کمک مالی و معنوی با گروه دولت اسلامی عراق و شام متهم کرده است.

قبل از این عربستان سعودی و قطر سیاست های فرقه یی حکومت به رهبری مالکی علیه اقلیت سنی عرب را مسوول این ناآرامی های دانسته بودند.

همزمان با این، بانکی مون سرمنشی سازمان ملل متحد دیروز از صدراعظم نور المالکی خواست که به خاطر توقف خشونت های فرقه یی برای برگزاری دیالوگ تلاش کند.

او گفت:
" من از مقامات حکومت عراق به شمول صدراعظم مالکی می خواهم که برای حل این مشکل و گفتگو های همه جانبه، زمینهء را فراهم کند. هفتهء گذشته من با صدراعظم مالکی از طریق تیلفون صحبت کردم و با مقامات منطقه ترکیه و ایران نیز تماس گرفتم. "

بانکی مون که در شهر ژنیو صحبت می کرد گفت:
" عراقی ها چه سنی یا شیعه ویا کردها هستند، باید یک دولت داشته باشند."

او گفت، عراقی ها باید قادر باشند تا با یکدیگر شان مشترکاً زندگی نمایند، به حقوق بشر احترام بگذارند و ارزش های سازمان ملل متحد رعایت کنند.