نظریات اعضای ولسی جرگه درمورد نشر مکالمات تلیفونی منسوب به امرخیل

پس از نشر مکالمات تلیفونی از سوی تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله که به گفته آنان منسوب به ضیاءالحق امرخیل رییس دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان است این مساله عکس العمل های متفاوتِ اعضای ولسی جرگه افغانستان را در پی داشت.

شماری از اعضای این جرگه روز دوشنبه در جلسه عمومی خواستند تا مسوولان ریاست عمومی امنیت ملی جهت وضاحت در مورد چگونگی صدای منتشر شده به این جرگه فراخوانده شوند.

اما شماری دیگر از اعضای این جرگه کمیسیون انتخابات افغانستان را به تقلب گسترده متهم کردند.

محمد نعیم لالی احمدزی و عبدالروف انعامی دو عضو این جرگه در مورد چنین گفتند:

"به خاطر صدای امرخیل که دیروز نشر شد مسوولان امنیت ملی باید فراخوانده شوند و اگر این صدا از امنیت ملی گرفته شده است آنان باید به ولسی جرگه معلومات دهند و اگر این صدا جعلی است هم به مردم افغانستان معلومات دهند و دیگر با این مسایل در میان مردم افغانستان مشکلات را ایجاد نکنند"

"بعد از این، این مهم نیست که بگویم که چی کسی تقلب کرد مهم این است که کمیسیون تقلب کرد، کمیسیون مستقل انتخابات دیگر هیچ نوع مشروعیت ندارد."

تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله روز قبل مکالمات تلیفونی ثبت شدهء را با رسانه ها شریک ساخت که به گفتهء اعضای تیم اصلاحات و همگرایی مربوط به ضیاالحق امرخیل رییس دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان است.

به گفتهء آنان این گفتگو هایی تلیفونی نشان دهنده دخیل بودن آقای امرخیل در تقلبات انتخاباتی است اما ضیاالحق امرخیل با رد این اتهامات می گوید که صدای منتشر شده جعلی است.

در همین حال رییس ولسی جرگه افغانستان عبدالروف ابراهیمی از اعضای این جرگه خواست تا در چنین موقع حساس از بحث های جنجال برانگیز خودداری کنند.

آقای ابراهیمی همچنان از سازمان ملل متحد خواست تا جهت حل این بحران انتخاباتی تلاش های شان را بیشتر سازد:

"فعلاً ملل متحد در این عرصه همکاری خود را اعلان نموده است امیدوار هستیم که برای جلوگیری از بحران یک راه حل پیدا شود. ما و شما نباید در داخل تالار بحث کنیم که تنش ها را افزایش دهد. ولی تاکید می کنیم که در مورد تقلب برخورد جدی صورت گیرد."

قرار است کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان در خصوص مکالمه های تیلفونی نشر شده از سوی تیم اصلاحات و همگرایی تحقیق کند.

اما تا کنون روشن نیست که ولسی جرگه افغانستان مسوولان ریاست عمومی امنیت ملی را جهت واضح ساختن این مساله فرا خواهد خواند یا خیر.