یوناما: استعفای ضیاالحق امرخیل یک اقدام مثبت برای پروسه انتخابات است

یوناما یا دفتر سیاسی ملل متحد در افغانستان استعفای ضیاالحق امرخیل رییس دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان را یک قدم مثبت برای حفظ انتقال تاریخی قدرت در افغانستان خوانده است که پروسه منظم و به وقت انتخابات را در چهارچوب قوانین افغانستان کمک می کند.

یوناما با نشر اعلامیه از هر دو کاندید ریاست جمهوری خواست، دوباره وارد پروسهء انتخابات شده، با نهاد های انتخاباتی همکاری نموده و تصامیم آنها را ارج بگذارند.

در اعلامیه یوناما آمده است که رییس دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات با این تصمیم خود منافع ملی را بر منافع شخصی ترجیح داده و هدف وی از میان برداشتن بی اعتمادی در پروسه انتخابات بوده است.

یوناما در اعلامیه اش از تجربه طولانی و کاری امرخیل به خوبی یاد کرده است.

در این حال حمیدالله فاروقی سخنگوی ستاد انتخاباتی اشرف غنی احمدزی از تصمیم آقای امرخیل استقبال نموده و آنرا یک تصمیم شجاعانه خوانده است.

آقای فاروقی ناوقت دیروز در کابل به خبرنگاران گفت، استعفای امرخیل راه را برای ادامه پروسه انتخاباتی هموار می سازد.
او گفت، کمیسیون مستقل انتخابات نباید از این بیشتر انتظار بکشد و نتایج قسمی را باید اعلان کند زیرا مردم منتظر اند.

عبدالله عبدالله یکی از دو کاندید دور دوم انتخابات که خواهان برکناری امرخیل شده بود دیروز در یک کنفرانس خبری گفت، هر کسی که مسوول تقلب گسترده در پروسهء انتخابات است باید در برابر قانون پاسخگو باشد.


آقای عبدالله گفت، دوباره وارد پروسه انتخاباتی می شود ولی شرایط دیگر نیز دارد:

" رای اصلی که در افغانستان استفاده شده هشت میلیون نیست، این را می دانم. این جواب را باید داشته باشیم. در آن مراکز که رای گیری صورت نگرفته، رای هایش را قبول نداریم، دوباره از سر رای گیری می شود و یا هر قصهء که می شود. در باره خبری که تازه شنیدیم در موردش زیاد تبصره نمی کنم اما همین قدر می گویم هر کسی که مسوولیت تقلب گسترده را در این انتخابات دارد، در برابر قانون باید جواب بدهد."

عبدالله عبدالله افزود که شرایط و خواسته های شان را به نمایندهء ملل متحد و کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان مطرح خواهند کرد اما وی از دادن جزیات در خصوص این خواست ها خود داری کرد.

تیم اصلاحات و همگرایی به روز یکشنبه با نشر مکالمه ثبت شده تیلفونی که این تیم ادعا دارد ضیاء الحق امرخیل رییس دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات می باشد، وی را به دخالت در تقلب متهم کرد.


اما ضیاالحق امرخیل دیروز حین اعلان استعفایش با رد این اتهامات، صدا های مکالمهء تلیفونی را جعلی و تقلبی خواند.

امرخیل همچنان گفت، بخاطر بهبود وضعیت کشور و اعتماد سازی میان مردم دست به این اقدام زده است.