اشرف غنی از عبدالله عبدالله خواست به روند انتخابات برگردد

اشرف غنی احمدزی نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از رقیب خود عبدالله عبدالله خواستار شد که به روند انتخابات برگردد.

عبدالله عبدالله هفته گذشته خواستار توقف شمارش آراء شد و ناظران خود را از کمیسیون مستقل انتخابات فراخواند.

اشرف غنی احمدزی از رقیب خود تقاضا کرد که طبق اصول پذیرفته شده به پروسه انتخابات بر گردد:

" توقع ما از جناب همکار محترم ما داکتر صاحب عبدالله چیست؟ به پروسه اصلی بر گردید و به اساس اصول و قواعدی که به او دور اول را به نتیجه رساندیم و در دور دوم اشتراک کردیم، به همین اساس و اصول نتایج انتخابات را به مشروعیت کامل و با شفافیت به پیش ملت انجام دهیم. ساده است هیچ کس فوق قانون نیست بناً قانون را مراعات کنیم. "

قبل از این ملل متحد هم از عبدالله عبدالله نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری خواستار شده بود که به روند انتخابات برگردد.

ملل متحد روز دوشنبه گذشته زمینه یک گردهمایی میان عبدالله عبدالله و کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان را فراهم ساخته بود ولی نتیجه آن معلوم نشد.

عبدالله عبدالله ادعا می کند که در دور دوم انتخابات در ولایات جنوبی به نفع اشرف غنی احمدزی تقلب وسیع انجام شده است.

از سوی دیگر اندرس فوگ راسموسن منشی عمومی پیمان ناتو پس از گردهمایی وزیران خارجه کشورهای عضو این پیمان در بروسلز از هر دو نامزد انتخابات افغانستان خواستار شد که روند انتخابات را موفق سازند:

" روند انتخابات باید طبق جدول زمانی تعیین شده ادامه یابد. هر نوع ادعاهای تخطی باید از سوی نهاد های ذیربط بررسی شود و هر دو نامزد باید یک نقش سازنده و مسوولانه بازی کنند. این برای آینده افغانستان و حضور آینده ما در این کشور مهم است. چون ماموریت قوای آیساف در مدت شش ماه تکمیل می شود. "

پس از اینکه عبدالله عبدالله روابط خود با کمیسیون انتخابات را هفته گذشته مورد تعلیق قرار داد این کمیسیون اعلان نتایج قسمی را تاخیر کرد.

ولی اشرف غنی احمدزی به گردهمایی دیروز در کابل گفت، نتایج باید طبق تاریخ تعیین شده اعلان شود:

" تقویم انتخاباتی قابل بحث نیست. نتایج مقدماتی از طرف کمیسیون محترم انتخابات باید در یازدهم سرطان اعلان شود تا ملت افغانستان بداند که به کی رای داده است. و نتایج نهایی در سی و یکم سرطان باید باز اعلان شود تا ملت افغانستان بداند که زعیم مشروع اش کیست. "

در یک بخش سخنرانی برخی از حامیان اشرف غنی احمدزی بی صبرانه از او تقاضا کردند که پیروزی خود را اعلان کند اما او گفت که تا اعلان نتایج از سوی کمیسیون مستقل انتخابات منتظر می ماند.