تاخیر در اعلام نتایج ابتدایی، یک نامزد خرسند و نامزد دیگر نگران

عبدالله عبدالله از احتمال به تعویق افتادن اعلام نتایج ابتدایی انتخابات استقبال می کند اما اشرف غنی احمدزی ازین بابت نگران است.

کمیسیون انتخابات افغانستان می گوید، احتمال دارد نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را با چند روز تاخیر اعلام کند.

نور محمد نور سخنگوی کمیسیون انتخابات علت این تاخیر احتمالی را بازشماری آرای برخی از محلهای رای دهی دانست.

به اساس تقسیم اوقات کمیسیون انتخابات باید امروز نتایج ابدایی را اعلام کند.

عبدالله عبدالله یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری به خبرگزاری فرانس پرس گفته است، تاخیر در اعلام نتیجهء ابتدایی زمینهء "رسیده گی به تقلب گسترده" فراهم خواهد شد.

اما همین خبرگزاری به نقل از عباس نویان یک سخنگوی گروه انتخاباتی اشرف غنی گزارش میدهد که گفته است، از تاخیر در اعلام نتیجهء ابتدایی خرسند نیست و زمان اعلام نتیجهء نهایی تغییر نکرده.

از سوی دیگر برخی از رسانه ها در کابل گزاش داده اند که محمد یونس قانونی معاون رییس جمهور افغانستان در تلاش است تا زمینه را برای گفتگو میان احمدزی و عبدالله فراهم سازد.

شماری از اعضای تیم انتخاباتی اشرف غنی این خبر را تائید کرده و گفته اند که آمادهء مذاکره هستند، ولی در بارهء تشکیل حکومت ائتلافی گفتگو نخواهند کرد.

از سوی دیگر اعضای تیم به رهبری عبدالله عبدالله می گویند که به هدف ایجاد یک میکانیزم مشترک برای بررسی تقلب ها، آمادهء گفتگو هستند.

دفتر رییس جمهور افغانستان درین حال می گوید، تاخیر در اعلام نتیجهء ابتدایی انتخابات، برگزاری مراسم تحلیف رییس جمهور آینده را به تاخیر نخواهد انداخت.

سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان، شکیب مستغنی دیروز در کابل گفت، رهبران نزدیک به چهل کشور دعوت شده اند تا در پنجم عید در مراسم تحلیف رییس جمهور جدید افغانستان شرکت کنند.