چرا قیمت گاز روسیه برای همهء کشور ها یکسان نیست؟

یک بررسی اطلاعات در مورد فروشات گاز طبیعی شرکت گاز پروم روسیه نشان می دهد که همهء کشورهای اروپایی گاز طبیعی را از این شرکت به قیمت یکسان بدست نمی آورند. کشورهای اروپایی غربی در مقایسه با همسایه های نسبتاً فقیر شرقی و مرکز اروپایی شان، به قیمت خیلی نازلتر گاز طبیعی را از شرکت گاز پروم روسیه خریداری می کنند.

کشورهای پولند و جمهوریت چک فی هزارمتر مکعب گاز طبیعی را از شرکت گاز پروم به قیمت 500 دالر امریکایی خریداری می کنند، در حالیکه کشور همسایهء آن ها آلمان همین مقدار گاز را به قیمت 400 دالر امریکایی از همان شرکت خریداری می کند.

چرا قیمت گاز روسیه برای همهء کشور ها یکسان نیست؟

مرکز خبری رادیو آزادی از قول جیمزاندرسن (James Henderson) متخصص صنایع نفت و گاز روسیه در انستیتوت مطالعات انرژی آکسفورد می نویسد که گفته است:
"قیمت های شرکت گاز پروم روسیه ارتباط به آن دارد که سایر انتخاب ها دراین کشور ها چگونه است. گاز پروم به حیث یک انحصارگر تبیعض گرا عمل می کند و در صورت داشتن مارکیت وسیع و یا مشاهدهء محدویت انتخاب متبادل در یک کشور، قیمت ها را تعیین می کند."

به نوشتهء مرکز خبری رادیو آزادی، برخی غریب ترین کشورهای اروپایی، بلندترین قیمت را برای گاز روسیه پرداخت می کنند.

طورمثال، ملداوا فی هزارمتر مکعب گاز طبیعی را از شرکت گاز پروم روسیه به قیمت 564 دالر و بوسنیا به قیمت 514 دالر امریکایی خریداری می کنند، در حالیکه فرانسه، اتریش و آلمان همین مقدار را در بدل کمتر از 400 دالر امریکایی از شرکت گاز پروم بدست می آورند.

آلمان در سال 2013 میلادی 40 ملیارد مکعب گاز را از روسیه خریده است.

کریملن از قیمت نازل گاز به مثابهء اساسی ترین وسیلهء اغوای کشور ها برای پیوستن با اتحادیهء گمرکات به رهبری این کشور نیز استفاده می کند.

روسیه زمانیکه ویکتور یانکویچ رییس جمهور سابق اوکرایین از امضای قرارداد همکاری با اتحادیهء اروپا خودداری کرد، خواست کیف را به اتحادیهء گمرکات که بلاروس و قزاقستان در آن عضویت دارند بکشاند. روسیه پیشنهاد کرد که بر علاوهء 15 ملیاردالر قرضداری اوکرایین، قیمت گاز را برای آن کشور کاهش می دهد.

بلاروس فی هزارمتر مکعب گاز طبیعی را از روسیه به قیمت 166 دالر و ارمنستان به قیمت 189 دالر امریکایی خریداری می کنند. سایر جمهوریت های اتحاد شوروی سابق که تقریباً همهء گاز مورد نیاز شان را از روسیه بدست می آورند، برای آن قیمت خیلی بلند را می پردازند.

کشورهای بالتیک لاتویا، لیتوانیا و استونیا که از حامیان قوی اوکرایین و منتقد روسیه در بحران جاری بوده اند، تقریباً 100 درصد و اوکرایین 72 درصد گاز مورد نیاز شان را از روسیه بدست می آورند و هیچکدام این کشورها قیمت کمتر از 416 دالر امریکایی را برای فی هزارمتر مکعب گاز طبیعی پرداخت نمی کنند.

صربیا که متحد نزدیک روسیه در اروپا به شمار می رود، برای فی هزارمتر مکعب گاز طبیعی 457 دالر و ایتالیا که دردوران صدرات سلویوبرلسکونی (Silvio Berlusconi) مناسبات نزدیک را با روسیه بر قرار کرده است، برای همین مقدار گاز 440 دالر امریکایی را می پردازند.

جیمزاندرسن (James Henderson) متخصص صنایع نفت و گاز روسیه در انستیتوت مطالعات انرژی آکسفورد می گوید، با درنظرداشت آنچه که او می بیند، تصور می کند که قیمت گاز روسیه تغییر خواهد کرد.

Your browser doesn’t support HTML5

چرا قیمت گاز روسیه برای همهء کشور ها یکسان نیست؟