در باره بحران اوکرایین امروز در برلین بحث می شود

گزارش ها از قول دیپلوماتان فرانسوی می گویند وزیران خارجه اوکرایین، روسیه، فرانسه، و آلمان برای بحث در باره بحران اوکرایین امروز در برلین گردهم می آیند.

از این گردهمایی در حالی خبر داده می شود که قوای دولتی اوکرایین پس از آتش بس ده روزه که نتوانست بحران را حل کند، حملات خود بر جدایی طلبان طرفدار مسکو در شرق این کشور را از سرگرفتند.

منابع دیپلوماتیک روسیه گفتند گردهمایی برلین کدام هدف مشخص ندارد ولی یک فرصت برای بررسی تلاش های صلح می باشد.

اعلامیه وزارت خارجه روسیه گفت، وزیر خارجه سرگی لاوروف در یک تماس تلفونی با همتای آلمانی خود از این گردهمایی با وزیران خارجه فرانسه و اوکرایین حمایت کرده است.

در این میان اندرس فوگ راسموسن، منشی عمومی پیمان ناتو نیز در ملاقات امروز با صدراعظم و وزیر خارجه آلمان در برلین در باره بحران اوکرایین بحث و گفتگو می کند.

پیترو پوروشینکو، رییس جمهور اوکرایین دو روز قبل گفت که آتش بس با جدایی طلبان را تمدید نمی کند چون به گفته وی آنها با استفاده از آتش بس خود را منسجم ساخته و از روسیه اکمال کردند.

وزیر خارجه روسیه در یک تماس تلفونی با همتای امریکایی خود جان کری گفت:

" تصمیم رییس جمهور اوکرایین مبنی بر عدم تمدید آتش بس یک دور جدید از خونریزی را آغاز کرد که نتایج آن برای دولت اوکرایین را نمی توان پیش بینی نمود."

رییس جمهور روسیه در یک واکنش جداگانه در برابر عدم تمدید آتش بس در اوکرایین گفت که رهبر اوکرایین مسوولیت ادامه جنگ در این کشور را به عهده گرفت.

ویلادیمیر پوتین در گردهمایی با سفیران روسیه در مسکو اتهام وارد که غرب با استفاده از بحران اوکرایین سعی دارد منطقه را بی ثبات سازد.

او گفت، روسیه با استفاده از وسایل سیاسی، اقتصادی، بشری و راهای دیگر به حمایت خود از روس تباران خارج از کشور ادامه میدهد.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا در گردهمایی دیروز در بروسلز فیصله کرد که تعزیرات جدید را فوراً بر روسیه وضع نمی کند و گفت که وضعیت صحنه روشن نمی باشد.

ولی از قول دیپلوماتان اتحادیه گفته شد که کشورهای عضو فیصله کردند که آمادگی برای تعزیرات را شدت می بخشند.

منابع گفتند سفیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای بررسی وضعیت، هفته آینده باز گردهم می آیند و متخصصین برای وضع تعزیرات بر اشخاص و شرکت های معین آمادگی می گیرند.