برمن: بیش از شش هزار محل رای دهی نیاز به بررسی دوباره دارند

تیجز برمن رییس هیات نظارت کننده اتحادیه اروپا برای انتخابات در افغانستان

هیات نظارت کننده اتحادیه اروپا برای انتخابات در افغانستان بر تامین شفافیت دور دوم انتخابات ریاست جمهوری و احترام به آرای مردم تاکید دارد.

مسوولان در این اداره می گویند که بخاطر رعایت همین دو اصل، نیاز است تا کمیسیون مستقل انتخابات آرای بیش از شش هزار محل رای دهی را دوباره بررسی کند.

تیجز برمن رییس هیات نظارت کننده اتحادیه اروپا برای انتخابات در افغانستان روز پنجشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که به دلیل نشانه های تقلب در این محلات آنان خواهان بررسی مجدد آراء آن شده اند:

" بیش از شش هزار محل رای دهی در سراسر این کشور نیاز به بررسی دوباره دارند، این یک رقم بزرگ حیرت آور از میان بیست و هشت درصد تمامی محلات است، من شدیداً بخاطر این آمار زیاد نگران هستم. "

آقای برمن گفت که این تصمیم را پس از دریافت یک سلسله آمار و ارقام در رابطه به انتخابات از سوی ناظرین شان و کمیسیون مستقل انتخابات اتخاذ کرده اند.

او گفت، استعمال بیش از 595 رای در یک محل رای دهی، بلند بودن آرای یک نامزد مشخص، تفاوت غیرقابل باور در آرای زنان و مردان و یک سلسله مسایل دیگر سبب اتخاذ چنین تصمیم از سوی آنان شده است.

به اساس گزارش ها، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در حدود شش هزار مرکز رای دهی که اظافه از بیست و سه هزار محل رای‌ دهی می شود در کشور فعال بودند.

مسوولان هیات نظارت کننده اتحادیه اروپا برای انتخابات در افغانستان هم چنان از فیصله کمیسیون انتخابات مبنی بر تاخیر در اعلام نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری استقبال کرده و ابراز امیدواری کردند که قدرت سیاسی در زمان معین آن از یک رییس جمهور به رییس جمهور منتخب دیگر سپرده شود.

در این حال کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید، هیات نظارت کننده اتحارت اروپا برای انتخابات در افغانستان درخواست بررسی شش هزار محل را با کمیسیون مطرح کرده است، اما این کمیسیون فیصله کرده که تنها آرای 1930 محل در 30 ولایت بازشماری شود.

نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات:

" بررسی شش هزار محل یکی از پیشنهادات اتحادیه اروپا بوده است، اما این خواست از سوی کمیسیون مستقل انتخابات تصویب نشده است، بناً گفته می توانیم که این رقم مدار اعتبار نیست. "

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از ناظرین نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و سایر ناظر ملی و بین المللی نیز خواسته است تا از روند تفتیش این محلات نظارت کنند.

به اساس تقیسم اوقات کمیسیون مستقل انتخابات نتیجه نهایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری باید در سی و یکم سرطان اعلان شود و در 10 اسد قدرت به رییس جمهور جدید افغانستان تسلیم داده شود.

جمشید حبیب زاده