احمدزی 56.44 درصد و عبدالله 43.56 درصد آراء را بدست آورده اند

نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلان شد. احمد یوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات شام دیروز این نتایج را اعلان نموده گفت اشرف غنی احمدزی برنده 56.44 فیصد آرا و عبدالله عبدالله برنده 43.56 درصد آرای دور دوم انتخابات شده اند:

" تعداد آرای داکتر اشرف غنی چهار میلیون و چهارصد و هشتاد پنج هزار و هشتصد هشتاد هشت رای بوده، از جناب داکتر صاحب عبدالله سه میلیون و چهار صد شصت و یک هزار ششصد و سی و نه بوده است که به تعداد فیصدی 56.44 و 43.5 فیصد می شود. "

نورستانی گفت بعد از شکایات به دست آمده، آرای 1930 محل مورد تفتیش قرار گرفتند که تعداد مجموعهء محلات متاثر شده در نتیجهء تفتیش 114 محل بود که از آن جمله 6428 رای آقای غنی کاهش یافته و 4428 رای از داکتر عبدالله یعنی حدود 11700 رای باطل شده اند.

احمد یوسف نورستانی قبل از آنکه این ارقام را اعلان کند از بعضی مشکلات موجود سد راه پروسهء انتخابات سخن گفته و در آن از مداخله بعضی مقامات حکومتی نام برد:

" مواردی که ما توقع آنرا حد اقل از نیروهای امنیتی کشور نداشتیم در بعضی اوقات شاهد مداخله مستقیم بعضی قوماندانان امنیه در امور انتخاباتی و عدم بیطرفی آنها در این پروسه ملی بودیم. "

رییس کمیسیون مستقل انتخابات در جریان اعلان نتایج ابتدایی دور دوم، نقش رسانه ها را در این پروسه ستوده ولی از بعضی رسانه های هم یاد کرد که بیطرفی رسانه یی شانرا در روند انتخابات حفظ نکرده اند:

" باید بگویم که بعضی رسانه های کشور واقعاً در این پروسه ملی غرضانه عمل نمودند که تا اندازهء اعتبار این روند و حتی نهاد ها را صدمه رسانیده اند، چنانچه دامن زدن تعصبات قومی نژادی، سمتی و لسانی، دعوت از افراد متعصب و افراد با سطح درک پایین از اوضاع و اوحوال کشور در برنامه هایشان به عنوان صاحب نظران تحلیلگران و کارشناسان امور انتخاباتی، عدم رعایت بیطرفی گرداننده ها و پیش داوری های غیر مسوولانه در مورد نتایج انتخابات مواردی اند که بر سلامت این روند تاثیرات منفی خود را به جا گذاشته اند. "

نورستانی گفت، امیدوار است بعد از رسیده گی کمیسیون شکایات انتخاباتی از شکایات و اعتراضات در مورد دور دوم انتخابات نتایج نهایی انتخابات به تاریخ 31م سرطان اعلا گردد.

نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که قرار بود ساعت دوی بعد از ظهر دیروز اعلان شود، چند ساعت معطل شده و حوالی ساعت هفت شام به وقت افغانستان اعلان گردید.