عبدالله عبدالله می گوید، بزودی حکومت خود را اعلان می کند

یک روز پس از اعلام نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری توسط کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، عبدالله عبدالله یکی از دو نامزد این دور می گوید که این نتیجه برایش قابل قبول نیست.

آقای عبدالله به روز سه شنبه در نشستی که در تالار لویه جرگه در کابل برگزار شده بود خطاب به طرفدارانش گفت این اعلام به اساس تقلب صورت گرفته است و حکومت تقلبی در افغانستان یک روز هم برایش قابل پذیرش نیست.

آقای عبدالله گفت بدون شک تیم اش برندهء انتخابات است و تا چند روز آینده حکومت اش را اعلام خواهد کرد:

" بدون شک و شبهه برنده انتخابات ما هستیم یک روز اجازه حکومت تقلبی را در این کشور نمیدهیم انشاالله حکومت که به میان میآید به اساس رای پاک مردم افغانستان است مردم توقع دارند که ما حکومت خود را هرچه زود تر اعلام کنیم من به مردم افغانستان این اطمینان را میدهم که حکومت شما انشاالله اعلام خواهد شد. "

اما آقای عبدالله زمان اعلام این کارش را مشخص نساخت ولی از طرفداران اش خواست برایش مهلت دهند که در این مورد تصمیم بگیرد.

این اظهارات عبدالله عبدالله پس از صورت می گیرد که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به روز دوشنبه نتایج ابتدایی انتخابات را اعلام کرد.

بر اساس این نتایج اشرف غنی احمدزی 56.44 درصد آرا و عبدالله عبدالله 43.56 درصد آرا را کسب کرده اند.

آقای عبدالله با نا خشنودی از اعلام نتایج ابتدایی گفت کسی به پیشنهادات اش برای جلوگیری از بحران و جدا ساختن آرای پاک از ناپاک مطرح کرده بود توجه نکرده است.

وی گفت که این نتیجه توسط یک مثلث اعلام شده که به گفته وی در آن ارگ ریاست جمهوری، کمیسیون انتخابات و یک تیم انتخاباتی نقش دارند:

" آخرین کوشش های خود را کردیم تا اوراق تقلبی از اوراق پاک جدا شود مثلث ارگ ریاست جمهوری، کمیسیون انتخابات و یک تیم انتخاباتی تصمیم گرفتن که نتیجه تقلب را اعلام کنند. "

قبل از رسیدن عبدالله به تالار لویه جرگه طرفداران اش تصویر حامد کرزی رییس جمهور افغانستان را از دیوار این تالار پائین نموده و پاره کردند و سپس بجای آن تصویر عبدالله عبدالله را که در قسمت بالای آن نوشته بود رییس جمهور منتخب مردم افغانستان، نصب کردند.

اما دقایقی پس از آن آقای عبدالله گفت قلباً از این عمل متاثر شده است به گفته وی مخالف این عملکرد بوده است.

آقای عبدالله همچنان از مکالمهء تیلفونی رییس جمهور و وزیر خارجه امریکا یاد کرد که صبح امروز با وی تماس گرفته و در مورد مسایل مربوط به انتخابات صحبت کرده است.

این نامزد ریاست جمهوری گفت هر دو مقام این کشور گفتند که روز جمعه جان کیری وارد افغانستان خواهد شد و در مقابله و افشای آرای تقلبی در کنار مردم افغانستان قرار می گیرند.

عبدالله عبدالله با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 میلادی گفت در آن زمان هر نوع مشکل را پذیرفت اما حالا از حق رای مردم دفاع کرده و در این راه مبارزه می کنیم.

وی تاکید کرد که به هیچ صورت خواهان امتیازات، جنگ داخلی و تجزیه افغانستان نیست و فقط هدف اش تامین عدالت و دفاع از خواست مردم است.

آقای عبدالله شایعاتی را مبنی بر این که وی بخاطر اخذ پول و قدرت دست به معامله میزند، رد کرد.

در عین حال ریاست جمهوری افغانستان با استقبال از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات با نشر اعلامیه گفته است که برنده انتخابات زمانی مشخص خواهد شد که نتایج نهایی انتخابات پس از رسیده گی به شکایات و تفکیک آرای پاک از ناپاک اعلام شود.

در این اعلامیه از کمیسیون های انتخاباتی خواسته شده تا با شفافیت تمام تفتیش آرا را انجام داده و از نامزدان ریاست جمهوری تقاضا شده است که در این امر مهم همکاری کرده و پروسه را کامیاب نمایند.

جاوید حسن زاده