جامعه مدنی: هر دو نامزد جلو ایجاد سردرگمی در ملت را بگیرند

مرکز هماهنگی جامعه مدنی افغانستان از تمام طرف های دخیل در پروسهء انتخابات می خواهد تا به تنش های جاری انتخابات نکتهء پایان بگذارند.

داکتر ثریا یوسفزی معاون این مرکز به روز پنجشنبه در یک نشست خبری در کابل از هر دو کاندید ریاست جمهوری خواست از گفتار و اعمالی خودداری کنند که منجر به ایجاد تشویش و نگرانی در میان مردم می شود:

" هر دو کاندید محترم و همکاران شان پابند به تعهدات اولی شان بوده با حوصله و شکیبایی از قضاوت های قبل از وقت خودداری کنند، وفادار به ملت و متعهد به قانون باشند، و به این ترتیب جلو ایجاد سردرگمی در ملت را بگیرند. "

خانم یوسفزی از کمیسیون های انتخاباتی هم خواست تا مسوولیت ملی شان را انجام داده و کاری کنند تا از اعتماد مردم بر پروسهء انتخابات کاسته نشود.

تنش های انتخاباتی پس از برگزاری دور دوم انتخابات در حالی اوج گرفته است که، عبدالله عبدالله یکی از دو کاندید ریاست جمهوری، کمیسیون های انتخاباتی را متهم به تقلب نموده و با این دو نهاد قطع روابط کرده است.

در این حال حزب ملت افغانستان به روز پنجشنبه با برگزاری نشست در کابل از کمیسیون های انتخاباتی تقاضا نمود تا برای ختم بحران جاری انتخابات آراء پاک را از ناپاک جدا ساخته و بعداً نتیجه نهایی را اعلام کند.

جعفر مهدوی رییس این حزب گفت کمیسیون های انتخاباتی بر اساس قانون اساسی تشکیل شده اند و کاندید ریاست جمهوری مکلف اند به فیصله های این دو نهاد احترام بگذارد:

" حزب ملت افغانستان به این باور است که هر گونه حرکت و اقدامات غیر مسوولانه همچون تشکیل حکومت موازی و یا هر رفتاری که تمامیت ارضی افغانستان، قانون اساسی، نظام نوپا و وحدت ملی کشور را با چالش مواجه ساخته غیر قابل است. "

آقای مهدوی گفت هر نوع حرکت غیرقانونی ملت افغانستان را متضرر می سازد.

جوامع مدنی و احزاب سیاسی در حالی این اظهارات را بیان می کنند که پس از اعلام نتیجه ابتدایی انتخابات دور دوم ریاست جمهوری، تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله این نتیجه را رد کرده و ادعا کردند که آنان برندهء انتخابات هستند.

ژوبین احمدی