عبدالله و احمدزی: تمام آرا به اساس 16 معیار پذیرفته شده، تفتیش شود

رهبران تیم های انتخاباتی اصلاحات وهمگرایی و تحول و تداوم در دومین دیدار رو در روی شان توافق کردند که تفتیش آرای دور دوم انتخابات به اساس شانزده معیار پذیرفته شده از سوی آنان و دفتر هیأت معاونت سازمان ملل و کمیسیون مستقل انتخابات انجام شود.

سید آقا فاضل سنچارکی سخنگوی تیم اصلاحات وهمگرایی روز جمعه به رادیو آزادی گفت، در دومین دیدارعبدالله عبدالله با اشرف غنی احمدزی علاوه بر مسایل دیگر روی معرفی شخصی برای پیشبرد کار های دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات نیز بحث و گفتگو صورت گرفت.

آقای سنچارکی می گوید که تیم اصلاحات و همگرایی توافق کرده که وحید عمر را به مدت یک ماه به صفت نماینده خود برای پیشبرد امور دارالانشای کمیسیون مستقل معرفی کند.

اما وی تاکید دارد که بیشترین تمرکز ملاقات روز جمعه دو نامزد انتخابات روی چگونگی تامین شفافیت در روند تفتیش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بوده است:

" در رابطه به چک لست ها، شاخصه های که قبلاً در نظر گرفته شده بود که در حدود شانزده معیار است و بعداً در باره آن مشکلات پدیدار شد، قرار بر این شد که به اساس همان شاخصه ها و معیار ها تفتیش صورت بگیرد و گفتگوی امروز بسیار مفید بود و هر دو طرف با روحیه همکار با هم صحبت کردند."

بر اساس معیار های که از سوی دو نامزد انتخابات، یونما یا دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در کابل و کمیسیون مستقل انتخابات پیشنهاد و مورد تایید قرار گرفته است، در صورتی که 93 درصد آرای یک صندوق به نفع یک نامزد مشخص استفاده شده باشد، چنین آرا از اعتبار ساقط خواهد شد.

همچنین آرای محلات زنانه که از محلات مردانه بیشتر باشد، باطل می شود.

در عین حال طاهر زُهیر سخنگوی تیم تحول و تداوم نیز در صحبت با رادیو آزادی گفت که در دیدار اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله بیشتر روی انجام بهتر تفتیش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بحث و گفتگو صورت گرفته است.

وی دومین دیدار دو نامزد انتخابات را برای تامین شفافیت در پروسه انتخابات مهم می خواند.

آقای زُهیرهمچنان گفت که تا حالا تیم تحول و تداوم در باره معرفی شخصی برای پیشبرد کار های ریاست دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات تصمیمی نهایی نگرفته است.

طاهر زُهیرسخنگوی تیم انتخاباتی تحول و تداوم هم تاکید دارد که در دیدار روز جمعه دو نامزد بیشتر روی چگونکی تفتیش آرا گفتگو شده است:

" مهم ترین نقطه که بالای آن توافق نظر وجود دارد و هیچ گونه اختلاف نظر هم در باره اش نیست، تفتیش و بررسی آرا به اساس معیار ها و چک لست های که فعلاً به اساس آن کار شروع شده و توافق نظر و تاکید وجود دارد که این پروسه همچنان ادامه پیدا کند، این همان چک لست شانزده موردی است که توافق و تایید هر دو جانب را با خود دارد و همچنان مورد تایید کمیسیون مستقل انتخابات و یونما می باشد."

پس از آنکه وزیر خارجه امریکا به کابل آمد و بن بست انتخاباتی افغانستان را شکست، دو نامزد انتخابات مشترکاً با یونما یا دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد و کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان توافق کردند تا معیار های را برای تفتیش بهتر آرا پیشنهاد کنند.

گرچند به تازه گی یکی از نامزدان با برخی از موارد این معیار های تفتیش، مخالفت نشان داده، اما در دیدار روز جمعه دو نامزد توافق شده است که تمام آرا بر اساس همان 16 معیاری مشخص شده، تفتیش شوند.

گفته می شودکه این دونامزد باردیگر درآینده نزدیک باهم درباره سرنوشت انتخابات و ایجاد یک حکومت وحدت ملی درکشور گفتگو می کنند.

جمشیدحبیب زاده