سازمان ملل از آغاز دوباره روند تفتیش آراء استقبال کرد

سازمان ملل متحد با استقبال از آغاز دوباره روند تفتیش آرای دور دوم انتخابات در افغانستان امید وار است که این پروسه با شدت و قوت بیشتر به پیش برده شود.

یک سخنگوی یونما یا دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت نه تنها این سازمان بلکه تمام مردم افغانستان انتظار دارند که روند تفتیش آرا به زودی خاتمه یابد و نتیجهء آن روشن شود.

نیلاب مبارز در عین حال از هر دو تیم انتخاباتی خواست که در آینده نیز در صورت ایجاد اختلاف و یا سوء تفاهم در خصوص چگونگی روند تفتیش، به آن از طریق مفاهمه و گفتگو نقطه پایان گذارند:

" مشکلی به وجود آمده بود بین دو ستاد در مورد چگونگی پروسه تفتیش که خوشبختانه آنها بعد از مفاهمه در حضور ملل متحد به توافق رسیدند و روند تفتیش از سر گرفته شد.

مشخصاً خواست ما از هر دو ستاد همین داشتن مفاهمه است به خاطریکه این یگانه وسیله برای رفع سوء تفاهم و رسیدن هر چه سریعتر به نتیجه ایجاد مفاهمه و تفاهم بین دو ستاد می باشد. "

روند تفتیش صد در صدی آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پنجشنبه گذشته آغاز شد.

این روند به دنبال اختلاف میان دو تیم انتخاباتی از عصر روز شنبه متوقف شد اما پس از ظهر دیروز دوباره آغاز گردید.

نقطه اختلافی میان دو تیم چه بود و چگونه حل و فصل شد؟

عبدالرحمن هوتکی معاون کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان پاسخ می دهد:

" نقطه اختلاف بر انگیز این بود که در ورق رای دهی عوض تِک مارک اگر امضا در آن صورت گرفته باشد یک تیم تاکید داشت که این باید باطل شود و تیم دیگر می گفت که باطل نشود و تشخیص امضا هم برای هر دو تیم مشکل و سوال بر انگیز بود.

آنها دیروز به تفاهم رسیدند که یعنی اگر به عوض تِک مارک امضا هم شده باشد آن هم شامل روند شمارش می شود. "

آقای هوتکی به رادیو آزادی هم چنان گفت که در تلاش برای تشدید روند تفتیش آرا، امروز تیم های زیادی در این راستا توظیف خواهند شد:

" امروز ما پانزده تیم را دیگر را افزود می کنیم یعنی 55 تیم از طرف صبح و 55 تیم از طرف بعد از ظهر کار خود را به پیش خواهند برد.

یعنی برنامه ما تا به روز عید حدود 75 تیم خواهد شد که 75 تیم از طرف صبح و 75 تیم از طرف پس از چاشت کار خواهند کرد.

بعد از ختم ماه رمضان این تیم ها افزایش پیدا می کنند. برنامهء کمیسیون مستقل انتخابات این است که این تیم ها باید به 150 تیم برسند. "

رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان قبلاً گفته بود که پروسه تفتیش تمامی آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور حدود یک ماه طول خواهد کشید.

دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان اخیراً به میانجیگری جان کری وزیر خارجه امریکا روی تفتیش صد در صدی آرا تحت نظارت بین المللی و ایجاد حکومت وحدت ملی توافق کردند.