ایران یورانیوم غنی شدهء 20 درصد را به یورانیوم بی ضرر تبدیل کرد

ادارهء انرژی هستوی سازمان ملل متحد می گوید، ایران در مذاکرات با شش قدرت جهان تعهد کرده بود تا ذخایر یورانیوم غنی شده به درجهء 20 درصدش را که از آن می توان برای ساختن اسلحهء اتمی استفاده کرد، به یک نوع یورانیوم بی ضرر آن تبدیل کرده و تا رسیدن به یک توافقنامهء همه جانبه برنامهء جنجال برانگیز هستویش را منجمد خواهد ساخت.

زمانیکه در ماه نوامبر سال گذشتهء میلادی توافقنامهء موقت با ایران حاصل شد، ایران بیش از 200 کیلوگرام یورانیوم غنی شده به درجهء 20 درصد در اختیار داشت که برای ساختن یک سرگلولهء اتمی کافی بود.

سازمان ملل متحد روز یکشنبه گفت، ایران یورانیوم غنی شده اش را به نوع بی ضرر آن تبدیل کرده است.

اخیراً ایران و شش قدرت بزرگ جهان در ویانا توافق کردند تا ضرب الاجل رسیدن به توافق نهایی 20 جولای در مورد برنامهء جنجال برانگیزهستوی تهران را الی 24 نوامبر سال جاری تمدید کنند.

تا هفتهء گذشته ایران تقاضا می کرد که برایش اجازه داده شود تا برنامهء غنی سازی یورانیوم را در جریان هشت سال آینده توسعه داده، تعداد سنترفیوج هایش را به 190 هزار برساند.

در حال حاضر ایران حدود 20 هزار سنترفیوج دارد که حدود نصف آن فعال است. اخیراً مقامات ایرانی علایمی را نشان داده اند که برای منجمد ساختن تعداد سنترفیوج هایشان به 10 هزار موافقت دارند. اما جان کری وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا گفته است، کاملاً واضحست که حتی داشتن 10 هزار سنترفیوج برای ایران خیلی زیاد است.

Your browser doesn’t support HTML5

ایران یورانیوم غنی شدهء 20 درصد را به یورانیوم بی ضرر تبدیل کرد