نور: تا اکنون آرای حدود 13 صد محل رای دهی تفتیش شده است

نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید از آغاز روند تفتیش آراء تاکنون که نو روز سپری شده است به اساس چک لست آرای حدود سیزده صد محل رای دهی در این مدت مورد بررسی مجدد قرار گرفته است.

نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون در صحبت با خبرنگاران در کابل گفت هرچند پروسه تفتیش آراء از آغاز تاکنون دوبار متوقف شد اما این روند در حضور همه ناظرین ملی و بین المللی به گونه لازم به پیش برده می شود.

آقای نور گفت که شمار تیم های کاری در روز جمعه به 180 رسیده است که بااین رقم روند تفتیش آراء نیز با سرعت جریان دارد:

" در جریان دیروز تقریباً سه صد بیست و چهار صندوق تفتیش شده است که در مجموع از آغاز این روند تاکنون حدود یک هزار سه صد شصد و یک صندوق تفتیش و بررسی شده است. "

آقای نور گفت، انتظار می رود پیش از رخصتی های عید پروسه کاری تفتیش تا دوصد بالا برود و در هر شفت هر نامزد حق گماشتن صد ناظر را دارد.

به گفته نور رقم ناظرین ملی و بین المللی و نامزدان به 1810 تن رسیده که 927 نفر آنرا ناظرین هر دو نامزد تشکیل میدهد.

او افزود که تاکنون از میان 22828 محل رای دهی 13619 صندوق که 60 درصد آرا می باشد به دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات رسیده است.

مقامات کمیسیون مستقل انتخابات می گویند روی طرزالعمل مطرح شده سازمان ملل متحد در مورد آرای سالم و باطل هم بحث ها ادامه دارد و توقع می رود به زودی عملی گردد.

باز هم نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات:

" فعلاً در کمیسیون انتخابات با سازمان ملل متحد بحث جریان دارد تیم های تخنیکی هر دو نامزد در برخی موارد موافق اند و در برخی موارد دیگر نظر واحد دارند.

بناً طرح جدید پیشنهادی که از سوی سازمان ملل متحد به کمیسیون انتخابات سپرده شده است ما امیدوار هستیم که ملل متحد این را قبول کند که مسوولیت بعدی آنرا خود کاندیدان و سازمان ملل متحد به عهده دارند. "

کمیسیون مستقل انتخابات در حالی در مورد تفتیش آرا آخرین جزییات را با رسانه ها شریک ساخته است که تیم های انتخاباتی هر دو نامزد ریاست جمهوری ابراز امیدواری کردند که روند تفتیش از سه هفته زمان تعین شده آن بیشتر به تعویق نه افتد.

فریبا واحدی