یونما: روی 5 مورد با تیم اصلاحات و همگرایی توافق صورت گرفت

نیلاب مبارز سخنگوی دفتر یونما

یونما یا دفترهیأت معاونت سازمان ملل متحد می گوید، در رابطه به پنج مورد اختلافی بشمول ماده دوازده و شانزده که از قبل روی آن توافق صورت گرفته بود دیروز با تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله به یک توافق دست یافتند.

تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله در بیست و یکم سرطان روی دو مورد که یکی آرای با نشانی یا تیک مارک مشابه در اوارق رایدهی و دوم تفاوت آرای یک کاندید در یک محل از دور اول انتخابات تا دور دوم مخالفت نموده بود.

نیلاب مبارز سخنگوی دفتر یونما به رادیو آزادی گفت، پس از یک سلسله نشست ها با تیم تخنیکی عبدالله عبدالله توانستند روی پنج مورد اختلافی توافق کنند.

"پنج موضوع بصورت مشخص بالایش توافق صورتگرفت، اول اینکه مواد دوازدهم و شانزدهم طرزالعمل که در موافقتنامه تخنیکی بیست و یک سرطان صورت گرفته بود دوباره تایید شد و بطور کامل در جریان روند تفتیش تطبیق خواهد شد."

همچنان دفتر یونما دیروز طی یک اعلامیه روی موارد که بالای آن با تیم اصلاحات و همگرایی توافق صورت گرفته گفته است که روند تفتیش آرا ادامه خواهد یافت اما ابطال آرا بعد از تکمیل آمادگی های تخنیکی آغاز خواهد شد.

در اعلامیه همچنان از جف فیشر متخصص ارشد بین المللی ملل متحد در امور انتخابات یاد آوری شده و آمده است که آقای فیشر به کمشنران کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در رابطه به ابطال و دیگر موارد مشوره داده و صلاحیت آنرا دارد که اگر صندوق مشکوک می باشد آنرا تحت تحقیق قرار بدهد.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان بتاریخ بیست و چهارم جون اشرف غنی احمدزی را بر اساس اعلام نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات برنده اعلام کرد اما عبدالله عبدالله نتایج را نپذیرفته و ادعای تقلب گسترده در انتخابات را نمود.

تفتیش و باز شماری تمام آرا حدود یک ماه قبل زمانی آغاز شد که جان کری وزیر خارجه امریکا میان هر دو تیم انتخاباتی میانجیگری کرد و هر دو طرف روی تفتیش تمام آرا و حکومت وحدت ملی توافق کردند.

اما این روند به زودی با مخالفت ها روی طرز العمل ابطال آرا میان تیم های انتخاباتی با موانع روبرو شد.

تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله که از قبل ادعای تقلب گسترده در انتخابات افغانستان را کرده بود دیروز محمد کریم خلیلی معاون دوم رئیس جمهور کرزی را متهم به دست داشتن در تقلب کرد.

تیم انتخاباتی اصلاحات و همگرایی دیروز گفت، بر اساس نوار صوتی منسوب به کریم خلیلی که آنان بدست آورده اند او گفته است که در انتخابات ریاست جمهوری تیمِ برنده خواهد بود که قابل قبول او و رییس جمهور کرزی است.

اما دفتر کریم خلیلی این نوار صوتی را جعلی و بی اساس خوانده است.

از سوی دیگر کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان ابراز امیدواری کرده تا ناظران تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله دوباره به روند تفتیش آرا حضور یافته و این روند را موافقانه تکمیل کنند.

نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به رادیو آزادی گفت:

" شب گذشته بحث های متعددی با تیم اصلاحات و همگرایی صورت گرفت، و آنها چراغ سبز نشان دادند که سر از فردا روند تفتیش آرا را تحت نظارت خود قرار می دهند. کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به کمال میل این سهولت را به تیم اصلاحات و همگرایی فراهم می کند."

همچنان جیمز کننگهم سفیر امریکا در افغانستان توافق بخاطر برگشت تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله را استقبال کرده و ابراز امیدواری نموده تا رییس جمهور جدید افغانستان تا ختم ماه جاری عیسوی تعیین و به کارش آغاز کند.

مراسم تحلیف رییس جمهور جدید افغانستان که قرار بود در ماه اگست برگزار شود اکنون تا مدت نامعلوم به تعویق افتاده است.