کردها تلاش ها را برای جلب حمایت واشنگتن آغاز کردند

گروهی از پیشمرگه های کرد که از شهر های اشغال شده توسط شورشیان فرار می کنند

بعد از آنکه در هفتهء گذشته نیروهای شورشیان تندرو اسلامی "داعش" بطور غیرمترقبه چندین شهر عراق را از نزد جنگجویان پیشمرگهء کرد تصرف کردند، فوراً سیستم های روابط عامهء کرد ها به کار افتاد تا قضیهء شان را در واشنگتن تقویت کرده و برای جلب حمایت امریکا از کردها تلاش کنند.

کاروان زیباری (Karwan Zebari) سخنگوی حکومت کردستان عراق به آژانس خبری رویترز گفته است:

"این مساله همهء دلایلی را توجیه می کند که چرا باید واشنگتن نیروهای پیشمرگهء کرد را با اسلحهء پیشرفته تقویت کند."

کردها با داشتن ادارات خیلی قوی تبلیغاتی و مطبوعات زرنگ که به نفع آنها در واشنگتن فعالیت می کند، بالای ایالات متحدهء امریکا فشار وارد می کنند تا پول و اسلحهء لازم را برای برآورده شدن نیازهای کوتاه مدت شان و حمایت دراز مدت امریکا را از کشور مستقل کردها در کوه های شمالی عراق بدست بیاوردند.

براساس بررسی حکومت امریکا، سالانه حکومت منطقوی کردها بیش از یک ملیون دالر را برای تبلیغات به نفع شان در واشنگتن مصرف می کند و به نوشتهء آژانس خبری رویترز، کرد ها توسط مقامات سابق مانند زلمی خلیل زاد سفیر سابق ایالات متحدهء امریکا در عراق حمایت می شوند.

مقامات کرد می گویند، آنها باور دارند که با وصف مخالفت حکومت عراق، ایالات متحدهء امریکا به استقامت حمایت از کرد ها در حرکت است.

در اوایل ماه جولای سال جاری میلادی یک مقام عالیرتبهء کرد از واشنگتن دیدار کرد و مسعودبارزانی رییس جمهور کردستان به پارلمان آن منطقه هدایت داده است تا برای همهء پرسی در مورد استقلال کردستان آماده گی بگیرد.

مقامات امریکایی تاکید می کنند که با وصف تحرکات نیروهای شورشیان تندرو سنی "دولت اسلامی" تعهداتشان با حکومت متحد عراق تغییر نکرده است.

اما آژانس خبری رویترز از قول یک مقام وزارت خارجهء امریکا که از افشای نامش خودداری کرده است، می نویسد که گفته است:

"باید یک نوع تفاهم بین قدرت های شیعه در بغداد و پایتخت کردستان اربیل صورت گیرد."

کاروان زیباری (Karwan Zebari) سخنگوی حکومت کردستان بعد از آنکه نیروهای شورشیان اسلامی داعش به قلمرو کردستان رخنه کردند، روز چهارشنبه گفت:

"کمک امریکا که باید دیروز صورت می گرفت، امروز باید صورت گیرد."

به گفته وی ذخایر موجود اسلحه در کشور همسایه ترکیه، می تواند در جریان یک یا دور روز به دسترس نیروهای کرد قرار گیرد.

اما واشنگتن قاطعانه می گوید که هرنوع تدارک اسلحه برای اربیل باید از طریق بغداد سازماندهی شود.

آژانس خبری رویترز می نویسد:

زلمی خلیل زاد سفیر سابق ایالات متحدهء امریکا در عراق یک ستراتیژی دو نکته یی را پیشنهاد کرده است؛ بالای بغداد فشار آورده شود تا تلاش ها را از جانب یک حکومت متحد پیش ببرد، همزمان با آن بغداد برای ناکامی احتمالی نیز آماده گی بگیرد که به خودمختاری کردستان خواهد انجامید.

زلمی خلیل زاد سفیر سابق ایالات متحدهء امریکا در عراق در یک مقالهء نشر شده در روزنامهء نیویارک تایمز، گفته است:

"بهترین پیامد، یک عراق غیر مرکزی با سیستم فدرالی در مناطق دارای اکثریت عرب خواهد بود که در کانفدراسیون با کردستان عمل کند."