نگرانی نهاد های جامعه مدنی در مورد طولانی شدن پروسه انتخابات

نهاد های جامعه مدنی افغانستان طولانی شدن پروسه انتخابات را به ضرر این کشور دانسته و می گویند که نامزدان ریاست جمهوری و نهاد های مربوط انتخابات باید به این روند هرچه زودتر نقطه پایان بگذارند.

نماینده های این نهاد ها روز پنجشنبه در نشست خبری در کابل گفتند، جنجال های انتخاباتی در افغانستان قابل نگرانی بوده و سبب خواهد شد تا این کشور فرصت های زیادی را از دست بدهد.

نماینده های بنیاد انتخابات شفاف، اعضای نهاد های نظارت کننده پروسه انتخابات، سازمان خط نو، اداره حمایت از رسانه های آزاد، نهاد ملی زنان و نماینده های موسسه جوانان افغانستان در این نشست اشتراک داشتند.

این نهاد ها اعلامیه مشترکی را نیز در مورد نگرانی ها و خواست های شان به نشرر ساندند.

فهیم صدیقی رییس سازمان خط نو بخشی از این اعلامیه را به خوانش گرفت:

" نقش ضعیف کمیسیون مستقل انتخابات در مدیریت روند و به چالش کشیدن روند توسط نماینده گان نامزدان،عدم موافقت کلی هر دو ستاد به مسایل مربوط به تفتش و برخی کاستی های دیگر سبب طولانی شدن روند گردیده شفافیت پروسه را زیر سوال برده است بیش از ده ها نهاد از این روند نگران اند. "

در این نشت محمد نعیم ایوب زاده رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان از نامزدان ریاست جمهوری خواست تا در روند انتخابات به وعده های قبلی شان پابند باشند.

آقای ایوب زاده کمیسیون مستقل انتخابات را مورد انتقاد قرارداد که به ناظرین اجازه داده است تا در روند تفتیش آرا مداخله کند.

او همچنان گفت که ناظرین بین المللی نیز چنانچه لازم است در روند تفتیش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری همآهنگی ندارند.

از سوی دیگر کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید که تلاش ها بخاطر به پایان رسیدن هرچه زود تر پروسه تفتش آرا جریان دارد و در این خصوص همه ادارات مربوط باید همکار باشند.

نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون گفت که، بخاطر سرعت بخشیدن پروسه تفتیش آرا تیم های کاری را افزایش می دهند و از ناظرین خواست تا کارهای شان را مطابق قانون انجام دهند:

" ناظرین باید قوانین را رعایت کنند. کمیسیون همرا با نهاد های مختلف بحث های دارد تا روند را سرعت بخشد و همچنان تلاش دارد تا تعداد صندوق ها را افزایش دهد و در روز های آینده کمیسیون جهت سرعت بخشیدن این پروسه اقدامات لازم را خواهد کرد. "

آقای نور در حال از سرعت بخشیدن روند تفتیش آرا اطمینان میدهد که این روند چندین بار به دلیل مخالفت ها، آموزش ناظرین و مشکلات تخنیکی با تاخیر مواجه شده است.

آگاهان این نگرانی های جامعه مدنی را به جا دانسته می گویند که جنجال های انتخاباتی مردم را با مشکلات زیادی ربرو کرده است.