نور: از آغاز روند تفتیش تا کنون، آراء 5271 صندوق بررسی شده است

هر چند روند تفتیش آرا روز شنبه با دو ساعت تاخیر آغاز شد، اما کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید که این پروسه به گونه درست پیش می رود.

نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون علت تاخیر روند تفتیش آرا را صحبت با ناظرین ملی و بین المللی در مورد چگونگی تسریع این پروسه خواند.

او گفت، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان سعی می کند تا روند بررسی آرا سریع تر شده و این پروسه هر چه زود تر پایان یابد:

" یکی از مسایلی که امروز حتماً مطرح می شود اینست که روند تفتیش دیر تر آغاز شد، بخاطریکه برای ناظرین و مشاهدین ملی و بین المللی از طرف کمیسیون انتخابات یک بریفنگ در نظر گرفته شده بود تا روند سرعت پیدا کند و بعضی ابهاماتی که موجود است از میان برداشته شود."

آقای نور گفت که از آغاز پروسه تفتیش آرا تا کنون، 5271 صندوق که حدود 25 درصد کل آرای انتخابات می شود از سوی تیم های کاری، تفتیش و بررسی شده است.

آقای نور می گوید، در چند روز آینده به هر تیم صد نفری تفتیش آرا 50 کارمند آموزش دیده دیگر نیز افزوده خواهد شد که با این رقم تعداد مجموعی تیم های بررسی آرا در دو شفت به سه صد تیم افزایش خواهد یافت.

در همین حال کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید که پروسه ابطال آراء دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نیز در اواسط همین هفته آغاز خواهد شد.

اما این کمیسیون روز آغاز پروسه ابطال آرای تقلبی را مشخص نکرد.

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می گوید، کار روی سیستم پیشرفته کمپیوتری که قرار است به کمک آن آراء پاک از آراء تقلبی جدا ساخته شود به زودی تکمیل خواهد شد.

در عین حال نماینده گان هر دو تیم انتخاباتی خواهان افزایش تعداد ناظرین بین المللی شده و از ناظرین تیم های خود نیز می خواهند که با بحث های بی مورد موجب ضیاع وقت نشوند.

گلاب منگل و امرالله امان دو تن از ناظرین تیم های انتخاباتی تحول و تداوم و اصلاحات و همگرایی در مورد چنین گفتند:

" خواهش من از تیم داکتر صاحب عبدالله و تیم خود ما اینست که بالای مسایل کوچک وقت شان را ضایع نکنند. من اکثراً می بینم که بالای یک رای ساعت ها جنجال صورت می گیرد."

" امروز هم در گدام اول تقریباً نماینده های بین المللی نبودند ما امیدوار هستیم که تمام شان تکمیل شود تا پروسه را بتوانیم به شکل درست پایان بخشیم."

نماینده گان هر دو تیم انتخاباتی ظاهراً از چگونگی روند تفتیش آرا در حالی راضی به نظر می رسند که روز گذشته هر دو نامزد ریاست جمهوری تاکید داشتند که زمان بحث های جنجالی پس از این به پایان رسیده است.

مردم نیز به این باور اند که طولانی شدن پروسه انتخابات بر تمام فعالیت ها در افغانستان تاثیر گذار بوده و باید به آن خاتمه داده شود.

ویدا بره کی