" نیروهای بین المللی در 5 سال گذشته در کشتار افغانهای ملکی دست داشته اند"

سازمان عفو بین الملل می گوید، بررسی های آنان نشان می دهد که در پنج سال گذشته نیروهای بین المللی بخصوص نیرو های امریکایی در شماری از ولایات افغانستان در کشتار و رفتار نادرست با افراد ملکی افغان دست داشته اند.

این سازمان روز دوشنبه با نشر گزارش بخاطر کشته شدن بیش یک هزار ملکی در نتیجه عملیات نیرو های خارجی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است، تا حالا خانواده های قربانیان به عدالت دسترسی پیدا نکرده اند.

نیکولا دکوارد رییس تحقیقات بین المللی سازمان عفو بین الملل در مورد هدف نشر این گزارش چنین گفت:

"گزارش ما روی عدم حساب دهی درست در بخش کشتار افراد ملکی که در نتیجه عملیات نیرو های خارجی در افغانستان کشته شده اند تمرکز دارد، ما درک کرده ایم که این حوادث در نتیجه شرایط و حالات پیچیده صورت گرفته است، تمرکز ما بالای قربانیانِ است که از معلومات و عدالت در تاریکی نگهداشته شده اند، ما این گزارش را بخاطری نشر کردیم که نیرو های خارجی در حال بیرون شدن از افغانستان هستند، ما می خواهیم که پس از بیرون شدن نیرو های خارجی از افغانستان باید کدام قضیه حسابدهی و عدالت باقی نماند."

مسوولان این سازمان از حکومت افغانستان نیز تقاضا کرده اند که بخاطر حسابدهی و تامین عدالت برای خانواده های قربانیان یک میکانیزم درست را در پیش گیرد.

به گفته حوریه مصدق یک مسوول این سازمان در بخش افغانستان، تحقیقات در خصوص کشتار افراد ملکی در این کشور را یک سال قبل آغاز کرده اند.

این تحقیقات در برگیرنده قضایای پنج سال اخیر نیرو های خارجی بخصوص نیرو های امریکایی در افغانستان است.

خانم مصدق می گوید، این تحقیقات در ولایات مختلف افغانستان انجام شده و با بیش از یک صد و بیست خانوادهء آسیب دیده مصاحبه شده است.

در گزارش این سازمان که به روز دوشنبه منتشر گردید همچنان گفته شده که نیرو های امریکایی در کشتار و شکنجه 140 فرد ملکی در افغانستان دست داشته اند که بیش از 50 تن شان را اطفال تشکیل می دهد.

اما جیمز کننگهم سفیر امریکا در افغانستان امروز در یک نشست خبری گفت، این مساله در حد یک ادعا بوده و نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

سازمان عفو بین الملل نتیجه تحقیقات خود را روز یکشنبه با رییس جمهور کرزی نیز در میان گذاشته و گفته می شود، این گزارش از سوی ریاست جمهوری افغانستان مورد استقبال قرار گرفته است.

مسوولان این سازمان می گویند، از جمله ده قضیه که از سوی این سازمان به بررسی گرفته شده نشان می دهد که نیرو های اسپیشل فورس امریکایی ( نیرو های خاص) در دو مورد در ولسوالی نرخ میدان وردگ و پکتیا مرتکب جنایات جنگی شده اند.

خانواده های این قربانیان که به کابل آمده اند در مورد رفتار نیرو های امریکایی شکایت کرده و خواهان محاکمه عاملین کشتار افراد ملکی شدند:

"برادرم نواب در سال 1391 از طرف نیرو های اسپیشل فورس کشته شد، گناه نداشت از نزد برادرم نه کدام تفنگ دریافت کردند و نه چیز دیگر، همراه یک جوره کالا بردنش بعد از پنج ماه که من رفتم فقط یک تکه کالایشه پیدا کردیم دیگر نه استخوان هایش را پیدا کردیم نه جسد اش را."

از سوی هم مسوولان سازمان عفو بین الملل می گویند که اخیراً تلفات ملکی در حملات مخالفان مسلح در افغانستان افزایش یافته است.

این سازمان از مخالفان مسلح می خواهد تا به کشتار افراد ملکی در افغانستان خاتمه بدهند.

در این حال شماری از کارشناسان افغان و نهاد های مدافع حقوق بشری در افغانستان از تمامی طرف های درگیر جنگ بخصوص نیرو های خارجی خواسته اند که در هنگام نبرد به حفظ جان غیر نظامیان توجهء جدی کنند.

جاوید حسن زاده