نور: روند تفتیش خاص 6 هزار صندوق آراء امروز آغاز می شود

قرار است امروز شنبه تفتیش خاص روی 6 هزار صندوق آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، آغاز شود.

از جملهء 6 هزار صندوق آرا که احتمالاً امروز شنبه مورد تفتیش خاص قرار می گیرد، 3 هزار آن از سوی عبدالله عبدالله و 3 هزار آن از سوی اشرف غنی احمدزی برگزیده شده اند.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید، این صندوق هاس اند که بر اساس ماده 16 توافق اولی تفتیش آرا مشکوک شناخته شده اند.

بر اساس مادهء شانزدم این توافقنامه که یک مادهء جنجال برانگیز به شمار می رود، آرای صندوق های مورد بررسی و تفتیش قرار می گیرند که در دور اول انتخابات تعداد رای آن کم بوده و اما در دور دوم تعداد رای در آن زیاد بوده است.

نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به رادیو آزادی گفت، برای تفتیش خاص 6 هزار صندوق جدا شده است:

"این روند احتمالاً امروز آغاز میشود و تمام صندوق های شامل شش هزار در گدام ها جدا شده و در حضور داشت نماینده های هر دو کاندید، مشاهدین ملی و بین المللی توسط کمیسیون مستقل انتخابات تفتیش و شمارش مجدد صورت می گیرد."

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات در صحبت اش با رادیو آزادی همچنان افزود که روند تفتیش آرا دیروز به طور عادی ادامه داشت و در جریان این روند 9 هزار صندوق که حدود 40 درصد تمام آرا را تشکیل می دهد تا حالا تفتیش شده است.

نور محمد نور گفت، در تفتیش خاص 6 هزار صندوق رای هم میکانیزم های در نظر گرفته می شوند که قبلاً در تفتیش آرا از آن کار گرفته شده است:

"یعنی عین شکل است هیچ گونه تفاوتی ندارد. ویژه گی آن در این است که باید بیشترین تمرکز در زمان تفتیش بالای مادهء شانزدهم شود تا مشخص گردد که مشکلات جدی در کجا بوده و در کدام مراکز و محلات رایدهی تخلف صورت گرفته است."

در این حال قرار است روند ابطال آرای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هفتهء آینده آغاز شود.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید، اگرهر دو تیم انتخاباتی با کمیسیون مستقل انتخابات همکاری کنند، نتایج نهایی انتخابات در آیندهء نزدیک روشن خواهد شد.

اما معاون کمیسیون مستقل انتخابات دیروز به رادیو آزادی گفت، با آغاز روند تفتیش خاص دشوار خواهد بود که نتایج انتخابات تا پایان ماه اگست اعلان شود.