نورستانی: ممکن اشیای برنده توسط اعضای تیم های انتخاباتی به داخل کمیسیون انتقال شده باشد

احمد یوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات

کمیسیون مستقل انتخابات از احتمال انتقال اسلحه و اشیای برنده توسط موترهای افراد بلند رتبه نامزدان ریاست جمهوری به داخل این کمیسیون ابراز نگرانی کرده است.

احمد یوسف نورستانی رییس این کمیسیون روزچهارشنبه درصحبت با رادیو آزادی گفت، با درنظرداشت درگیری ها میان ناظرین دو نامزد در داخل محوطه کمیسیون، پس از این به هیچ موتر مربوط به ناظرین دو نامزد اجازه ورود به کمیسیون داده نخواهد شد:

" در این تلاشی شدید چنین حدس زده می شود که آنها در موتر میایند من برای یک تعداد اراکین بلند پایه این دو تیم اجازه دادیم که موتر شانرا داخل بیاورند و در این موتر ها آنها کارد، بکس پنجه و تفنگ آورده باشند ما امروز هدایت که موتر آنها را بعد از این به داخل اجازه ندهند. "

به اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات، ناوقت شب سه شنبه برخورد فزیکی میان ناظرین تیم انتخاباتی اصلاحات و همگرایی و کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات بوقوع پیوست.

به گفته کمیسیون مستقل انتخابات در این درگیری سه تن زخمی شدند.

نماینده های هردو تیم انتخاباتی می گویند، این افراد به وسیله چاقو و بکس پنجه بالای یکدیگر حمله کرده اند.

در همین حال دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان نیز از برخورد فزیکی ناظرین و کارمندان انتخاباتی ابراز نگرانی کرده است.

در یک اعلامیه که یونما از تمام طرف ها خواسته شده است تا طرزالعمل های تفتش آرا را بشکل درست آن رعایت کنند.

در این حال در باره برخورد اخیر در محوطه کمیسیون، حلیم فدایی عضو تیم اشرف غنی احمد زی گفته است، این برخورد ابتدا از سوی تیم اصلاحات و همگرایی آغاز گردید چرا که به گفته وی، این تیم تلاش دارد تا پروسه تفتیش را برهم بزند.

اما محمد ظاهر اغبر عضو تیم اصلاحات و همگرایی این مساله را رد کرده و گفته است، برخی حلقات خارجی در این درگیری ها دست دارند.

در همین حال کمیسیون مستقل انتخابات مساله دست داشتن حلقات خارجی را در این درگیری رد کرده می گوید، هر تیم که در این مورد معلومات دارد با آنها شریک سازد.

رییس کمیسیون مستقل انتخابات با آنکه این برخوردها را معمولی عنوان کرده اما گفته است، اگر اینگونه برخوردها ادامه یابد، ممکن روندتفتیش به درازا کشانیده شود:

" اگر این جنجال و برخورد ها هر روز به میان آید و پروسه به یک و یا دو ساعت متوقف شود ممکن این مساله سبب شود که پروسه تفتیش وقت بیشتر را بگیرید. "

رییس کمیسیون مستقل انتخابات از تیم های انتخاباتی هر دو نامزد ریاست جمهوری همچنان خواست که به روند تفتیش آراء احترام بگذارند.

تاکنون سه بار در کمیسیون انتخابات درهنگام روند تفتیش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، میان ناظرین تیم های انتخاباتی برخورد فزیکی صورت گرفته است.

نهادهای ناظر انتخابات هم گفته اندکه تکرار این گونه برخوردها می تواند، اعلان نتیجه نهایی انتخابات را با تاخیر روبرو بسازد.

فرشته ندا