برخی نهادها، خواهان اعلان هرچه زودتر نتایج انتخابات اند

اعتراض کننده گان با راه اندازی تظاهرات و گردهمایی جداگانه ضمن تاکید بر هرچه زود تر اعلام شدن نتایج انتخابات تقاضا کردند که در اجلاس ناتو در ویلز به نماینده گی از افغانستان باید رییس جمهوری جدید اشتراک کند.

نهاد های جامعه مدنی و شبکه های جوانان در این راه پیمایی که به شرکت دها تن از پارک شهر نو الی چهاراهی زنبق کابل ادامه یافت با صدور قطع نامه یی تاکید کردند تا هرچه زود تر سرنوشت رای مردم مشخص گردد.

محمد جوادی یکی از برگزار کننده گان این راه پیمایی قطع نامه این نهاد ها را به خوانش گرفت که در آن بر علاوه کمیسیون مستقل انتخابات از مراجع ملی و بین المللی نیز خواسته شده تا در اعلام هرچه زود تر انتخابات تلاش نمایند:

" کمیسیون های انتخاباتی هرچه زود تر نتیجه انتخابات را اعلام نمایند، ریاست جمهوری بحران انتخابات را در جهت تامین منافع علیای ملی مدیریت نماید، جامعه بین المللی به زود ترین وقت ممکن با اندیشیدن به رضایت مردم به پروسه انتخابات خاتمه دهند و در نهایت تا بعد از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری رییس جمهور منتخب در کنفرانس ناتو به نماینده گی از افغانستان شرکت نماید. "

شرکت کننده گان این مظاهره انتقاد کردند که طولانی شدن انتخابات سبب بحران بیکاری، ناامنی و مشکلات اقتصادی و نقض قانون اساسی در کشور شده است.

پیش از این مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات، حکومت افغانستان و جامعه جهانی نیز روی اعلام هرچه زود تر نتایج انتخابات تاکید کرده اند.

مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات چندین بار گفته اند که بخاطر اعلام هرچه زود تر نتایج انتخابات تیم های ناظرین و مشاهدین را در جهت سریع تر شدن روند تفتیش آرا افزایش داده اند.

در این حال حزب وفاق ملی اسلامی و مجمع ملی نهادهای عدالت خواه افغانستان نیز در همین روز با گردهمایی در چهاراهی پشتونستان کابل از کاندیدان ریاست جمهوری انتقاد کرده و خواهان یک حکومت مشروع در کشور گردیدند.

بسم الله شیر رییس حزب وفاق ملی اسلامی افغانستان در صحبت با رادیو آزادی در مورد چنین گفت:

" این رهبران ما بنام پیشتاز در کشاکش خود در مقابل یک دیگر هستند و اگر ببینید این طرف و آنطرف قضیه جوابگوی تاریخ و ملت افغانستان هستند ما چطور بدانیم که این ها فساد را از بین می برند. "

اما کاندیدان ریاست جمهوری همواره گفته اند تلاش می کنند با احترام به آرای مردم و جدا شدن آرای تقلبی ازآرای پاک یک حکومت وحدت ملی را در افغانستان بوجود بیاورند.

از سوی هم تظاهر کننده گان انتقاد می کنند که در گسترش ناامنی و ایجاد فاصله میان تیم های انتخاباتی برخی حلقات و کشورهای بیرونی نقش دارند و باید جلوآنان گرفته شود.

این تظاهرات و اعتراض ها دو روز پس از آن صورت می گیرد که رییس جمهور افغانستان در مراسم تجلیل از 95 مین سالروز استرداد استقلال افغانستان در کابل گفت مردم بی صبرانه انتظار اعلام نتیجه انتخابات هستند.

جاوید حسن زاده