یان کوبیش: تفتیش تمام آرا تا 11 سنبله تکمیل نخواهد شد

یان کوبیش نمایندهء خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان

نمایندهء خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان می گوید، تفتیش تمام آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تا 11 سنبله تکمیل نخواهد شد.

یان کوبیش در ملاقات امروزه اش با حامد کرزی رییس جمهور افغانستان گفت که تفتیش تمام آرا بخوبی پیش می رود، ولی تکمیل آن در 11 سنبله که مقامات افغان این تاریخ را برای مراسم تحلیف رییس جمهور نو تعیین کرده بودند، ممکن نخواهد بود.

دفتر مطبوعاتی رییس جمهور افغانستان در یک اعلامیه گفته است که آقای کوبیش در این ملاقات در مورد پیشرفت روند تفتیش آرا به رییس جمهور کرزی تازه ترین معلومات را ارایه کرده است.

سخنگوی دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان، نظیف الله سالارزی می گوید، یان کوبیش از سوی رییس جمهور کرزی دعوت شده بود تا در مورد روند تفتیش معلومات بدهد.

سالارزی در صحبت با رادیو آزادی گفت، رییس یوناما در ملاقات با رییس جمهور افغانستان اظهار داشت که شاید تفتیش آرا تا 19 سنبله دوام کند.

سخنگوی دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان، نظیف الله سالارزی می گوید:

"اگر اندازه آرای که تفتیش می شود مد نظر گرفته شود که یک تعداد بی سابقه می باشد یعنی صد درصد آرا تفتیش می شوند و نظر به معلوماتی که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات و متخصصین سازمان ملل متحد ارایه شده است ، آقای کوبیش به رییس جمهور گفته است تفتیش جدی و همه جانبه به وقت نیاز دارد و ممکن است این پروسه تا دوم سپتامبر تکمیل نشود."

مقامات افغان قبلا تاکید می کردند که رییس جمهور افغانستان باید در 11 سنبله مطابق دوم سپتامبر باید مراسم تحلیف را بجا آورد.

رییس جمهور کرزی روز سه شنبه گذشته با دو کاندید ریاست جمهوری افغانستان ملاقات کرد و در مورد همین موضوع صحبت کردند. ولی بعد از این ملاقات تیم عبدالله عبدالله تاریخ دوم سپتمبر را برای این کار غیر عملی خواند و تیم اشرف غنی احمدزی اظهار داشت، امیدوار است این تاریخ بیشتر از این به تعویق انداخته نشود.

اصلاً تاریخ تحلیف رییس جمهور نو افغانستان روز دوم اگست تعیین شده بود، ولی بعد از آنکه سازمان ملل متحد برای تفتیش دوباره تمام آرا از رییس جمهور کرزی یک ماه دیگر وقت خواست، این تاریخ هم تغییر کرد.