امروز نیز در مورد حکومت وحدت ملی صحبت می شود

هر دو ستاد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می گویند، گفتگو در بارهء تشکیل حکومت وحدت ملی جریان دارد.

انتظار می رود که هر دو ستاد انتخابات امروز نیز در بارهء حکومت وحدت ملی در کابل با هم گفتگو کنند.

این گفتگو ها دیروز بدون کدام موافقه به پایان رسید. ولی هر دو ستاد انتخاباتی گفتند که مذاکرات برای تشکیل حکومت وحدت ملی متوقف نشده و ادامه خواهد یافت.

آژانس خبر رسانی اسوشیتدپرس گزارش می دهد که چگونگی صلاحیت های رییس اجراییوی از نکات اساسی مورد اختلاف می باشد.

مجیب الرحمن رحیمی یک سخنگوی ستاد اصلاحات و همگرایی گفت که عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی دیروز با هم ملاقات داشتند و انتظار می رود که این گفتگو ها در بارهء تشکیل حکومت وحدت ملی روز جمعه هم ادامه یابد.

همچنین محمود صیقل یک سخنگوی دیگر ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله به آژانس خبر رسانی رویترز گفته است که ما به مباحثات خود در بارهء حکومت وحدت ملی ادامه می دهیم.

گزارش آژانس خبر رسانی رویترز می افزاید که مشکل این است که برندهء انتخابات به بازندهء آن در حکومت خود چه جایگاه و صلاحیت خواهد داد.

هر دو ستاد انتخاباتی در نتیجهء میانجیگری وزیر خارجهء امریکا موافقه کردند که حکومت وحدت ملی را تشکیل می دهند.

طبق این توافق جانب بازندهء انتخابات، ریاست اجراییوی را بدست می آورد و در مسایل مهم چون تعیین مقامات ارگان های امنیتی به رییس جمهور مشوره خواهد داد و صلاحیت انتخاب افراد در چنین تعینات را خواهد داشت.

محمود صیقل می گوید، منظور ما از حکومت وحدت ملی مشارکت ملی است که از اعضای هر دو ستاد در آن نمایندگی شود.

ولی ستاد تحول و تداوم به رهبری اشرف غنی احمدزی به آژانس خبر رسانی رویترز گفته است که فیصله در بارهء چگونگی صلاحیت های رییس اجراییوی قبل از وقت می باشد.

داوود سلطانزوی یک عضو ارشد این ستاد می گوید، مشخص ساختن نقش رییس اجراییوی در حال حاضر ممکن نیست چون رییس جمهور هنوز تعیین نشده و پس از اعلان برندهء انتخابات، رییس جمهور منتخب صلاحیت های رییس اجراییوی را مشخص خواهد ساخت.