تشکیل حکومت وحدت ملی، موانع، پرسش ها و پاسخ ها!؟

ملاقات و گفتگو ها میان هر دو نامزد انتخابات عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی ادامه دارد. در عین حال فشار های جامعهء جهانی افزایش یافته تا نزاع انتخاباتی زودتر حل و برنده اعلان شود.

هر دو ستاد انتخاباتی در نتیجهء میانجیگری وزیر خارجهء امریکا موافقه کردند که حکومت وحدت ملی را تشکیل می دهند.

طبق این توافق، جانب بازندهء انتخابات، ریاست اجراییوی را بدست می آورد و در مسایل مهم چون تعیین مقامات ارگان های امنیتی به رییس جمهور مشوره خواهد داد و صلاحیت انتخاب افراد در چنین تعیینات را خواهد داشت.

ولی کدام توافق مشخص میان ستاد های انتخاباتی تحول و تداوم و اصلاحات و همگرایی در مورد تفصیلات حکومت وحدت ملی هنوز به میان نیامده است.

داوود سلطانزوی عضو ارشد ستاد انتخاباتی تحول و تداوم به رهبری اشرف غنی احمدزی گفت که آنها در تشکیل حکومت وحدت ملی احکام قانون اساسی افغانستان را مد نظر دارند:

" خط قرمز ما قانون اساسی و رهنمود های قانون اساسی افغانستان است که به اساس آن مذاکرات ما پیش رفته، چه در مورد رییس اجراییه و چه در مورد پُست های دیگریکه از سوی تیم اصلاحات تقاضا شده است."

ولی ستاد اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله می گوید، گفتگو برای تشکیل حکومت وحدت ملی با در نظر داشت وضعیت خاص افغانستان و خواسته های افغان ها و جامعهء جهانی سرعت یافته اما هنوز به توافقات مشخص نرسیده، شش مسالهء ملی هنوز لاینحل مانده و برای حل آن یک کمیسیون چهار نفری تشکیل شده است.

سید آقای فاضل سنچارکی سخنگوی ستاد اصلاحات و همگرایی در مورد گفت:

" در روز های گذشته دو - سه بار هر دو رهبر تیم ها با یک دیگر ملاقات کردند و صحبت های داشتند. از نظر ما پنج - شش مورد اختلافی به صورت نسبتاً جدی وجود دارد که هر دو نامزد صحبت های داشتند اما این موارد حالا واگذار شده به یک تیم چهار نفره که این تیم چهار نفر امروز بالای این موارد صحبت کردند و تبادل نظر داشتند اما کدام پیشرفت حاصل نشده است و نتیجه بخش نبوده و احتمالاً در روز های آینده روی این موارد صحبت های صورت میگیرد."

وقتیکه از داوود سلطانزوی سخنگوی ستاد انتخاباتی تحول و تداوم به رهبری اشرف غنی احمدزی پرسیده شد که تیم رقیب پروسهء تخنیکی تفتیش را تحریم کرده است و نتایج آنرا نخواهد پذیرفت پس مذاکرات برای تشکیل حکومت وحدت ملی چگونه موثر خواهد بود؟ او گفت، این یک پرسش اساسی است که اگر آنها نتایج انتخابات را قبول نکنند پس با کدام طرف در مورد تقسیم قدرت صحبت می کنند. در این مورد تناقض وجود دارد و ما آرزو مندیم که تیم رقیب در مورد آن وضاحت دهد.

اما سید آقا فاضل سنچارکی سخنگوی ستاد اصلاحات و همگرایی می گوید که نتیجهء تفتیش هنوز مشخص نشده و یک وضعیت مبهم دارد و تلاش بر این است تا یک چارچوب سیاسی به میان آید که در واقعیت هر دو تیم به نحوی برنده به حساب بیایند و این ستاد از موقف تیم برنده در مذاکرات تشکیل حکومت وحدت ملی اشتراک می کند.