کمیسیون انتخابات آراء 236 محل را بی اعتبار اعلام کرد

احمد یوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

در ادامه روند جمع بندی نتایج و ابطال آراء، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از میان پنج هزار محل رای دهی آرای یک هزار و هشت صد و سی و هفت محل را قابل اعتبار و آرای 236 محل را باطل اعلام کرد.

احمد یوسف نورستانی رییس این کمیسیون روز یکشنبه پس از برگزاری چهارمین نشست علنی ابطال آراء دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در یک نشست خبری گفت که از میان پنج هزار محل 248 آن به باز شماری مجدد رفته است.

آقای نورستانی گفت که آرای باطل اعلام شده، شامل محلات عادی و خاص می باشد.

وی گفت که برای جدا سازی آرای تقلبی از آرای پاک، دلایل کافی وجود دارد:

" دلایل بخاطر ابطال محلات صندوق های تفتیش خاص، رایدهی به دلیل نبود صندوق رایدهی از همان نوعی که کمیسیون مستقل انتخابات برای انتخابات دور دوم ریاست جمهوری توزیع نموده بود. عدم موجودیت ورق رایدهی در صندوق رای یا هیچ یک از اوراق رایدهی مهر نگردیده بود. یا اینکه تمام اوراق رایدهی طبق طرزالعمل رایدهی نشانی نگردیده بود."

پس از آغاز روند ابطال آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، کمیسیون مستقل انتخابات در سه نشست علنی در مورد 8838 محل رای دهی که 39 درصد تمام صندوق های رای را پس از تفتیش مجدد تشکیل می دهد، تصمیم گرفته است.

در عین حال نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون روز یکشنبه در یک نشست خبری گفت که تا کنون نزده هزار و چهل و هفت صندوق رای که 83 اعشاریه 4 درصد کل آراء را تشکیل می دهد تفتیش و شمارش مجدد شده است.

وی می گوید که از مجموع تمام صندوق های رای تا حالا3781 صندوق تفتیش نشده است.

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات به روز یکشنبه گفت که 16385 چک لست و جدول نتایج در مرکز جمع بندی نتایج پروسس شده که از این میان 14845 آن طی مراحل نیز گردیده است.

آقای نور می گوید که بر اساس خواست این کمیسیون جهت تسریع روند تفتیش آرا شمار ناظرین بین المللی نیز افزایش یافته است.

در حالیکه کمیسیون مستقل انتخابات زمان اعلام نتایج انتخابات را تا کنون مشخص نساخته اما اکثریت افغان ها می گویند که بیش از این انتظار برای شان پذیرفتنی نیست.

آنان می گویند که سرنوشت نامعلوم سیاسی کشور روند عادی زنده گی را به شدت متاثر ساخته و با گذشت هر روز مشکلات شان بیشتر می گردد.

ویدا بره کی