هشدار تیم اصلاحات و همگرایی مبنی بر ترک پروسه تفتیش و مذاکرات سیاسی

در حالی که چند دوره مذاکرات در سطح رهبری تیم های اصلاحات و همگرایی و تحول تداوم و تیم های تخنیکی این دو تیم صورت گرفته اما تا کنون به یک راه حل که پاسخگوی مشکلات موجود در افغانستان باشد دست نیافته اند.

تیم اصلاحات و همگرایی یک بار دیگر هشدار میدهد که اگر به خواسته های این تیم پاسخ داده نشود روز سه شنبه تصمیم نهایی شان را اعلام خواهند کرد.

سید فاضل سانچارکی سخنگوی این تیم روز دوشنبه در یک نشستی به خبرنگاران گفت، تا زمانیکه روند تفتیش بشکل واقعی صورت نگیرد و تیم مقابل آنان در پروسه سیاسی صادقانه عمل نکند، این دو روند را ترک خواهند کرد.

آقای سنچارکی، اظهارات رییس کمیسیون مستقل انتخابات را مبنی بر اعلام نتایج انتخابات تا چند روز محدود بی اعتبار خواند:

« هر نوع اعلان نتیجه که اکنون جریان دارد و رییس کمیسیون متقلب اعلان می کند که تا چند روز دیگر این نتیجه را اعلام می کنیم، از نظر ما مردود است. حوصله ما دیگر تنگ شده، تا فردا مهلت تعیین می کنیم که اگر به خواست های منطقی و معقول ما توجه نشود و روند تفتیش واقعی صورت نگیرد، هر دو روند را به صورت مطلق ترک می کنیم. »

آقای سنچارکی می گوید که حکومت وحدت ملی زمان تشکیل خواهد شد که نتیجه شفاف آرای مردم روشن شود.

وی گفت که برای ثبات کشور خواست جامعه جهانی در خصوص انجام گفتگوها با تیم تحول و تداوم را پذیرفته اند.

تیم اصلاحات و همگرایی یک بار دیگر روی ساختار نظام سیاسی متوازن تاکید کرد.

در همین حال به ادامه افشا گری های تیم اصلاحات و همگرای مبنی بر آنچه که تقلب در دور دوم انتخابات خوانده می شود این تیم بار دیگر اسنادی را با رسانه ها شریک ساخت.

محمد بشیر فاروق یک عضو این تیم روز دوشنبه گفت، که اوراق نتایج بیش از 2200 محل رایدهی توسط یک یا دو نفر خانه پری و امضاء شده است.

در این حال کمیسیون مستقل انتخابات در عکس العمل به اظهارات تیم اصلاحات و همگرایی می گوید، که روند تفتیش در حضور داشت ناظرین ملی و بین المللی و همچنان ناظران هر دوتیم انتخاباتی، عادلانه و با دقت تمام صورت گرفته است.

عزیز بختیاری کمیشنر این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی گفت که تیم اصلاحات و همگرایی قبل از هرگونه تصمیم باید کمیسیون انتخابات را در جریان بگذارد:

« خوب اگر این شفافیت نداشته باشد پس چه نوع تفتیش می تواند شفافیت داشته باشد. اگر خواسته های این ها قبول نشده بود این ها از اول باید می گفتند که خواسته های ما قبول نشده ما پیش نمی رویم. ولی حالا که ما در آخر رسیدیم این ها می گویند که خواسته های ما پذیرفته نشده است. این ادعا زیاد منطقی به نظر نمیرسد. »

هشدار تیم اصلاحات و همگرایی در رابطه با عدم شفافیت روند بررسی و بازشماری آرای دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری در حالی صورت می گیرد که مردم با بی صبری تمام انتظار اعلام نتایج انتخابات را می کشند.

تیم تحول و تداوم گفته است که برخی از چهره ها در تیم اصلاحات و همگرایی با مواضع افراطی شان می خواهند با نقض قانون اساسی کشور به اهداف شخصی شان دست یابند.

اما تیم اصلاحات و همگرایی این ادعا را رد می کند.

ویدا بره کی