مذاکرات دو کاندید با حضور رییس جمهور کرزی، کدام نتیجه نداد

دو کاندید ریاست جمهوری افغانستان در ملاقات روز چهارشنبه با رییس جمهور کرزی نتوانستند به یک موافقت برسند.

رییس جمهور کرزی از اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله خواست که برای پایان دادن موفقانه انتخابات باهمدیگر صحبت کنند.

ولی دو تیم انتخاباتی می گویند در این مذاکرات که دو معاون ریاست جمهوری و وزیر داخله هم حضور داشتند کدام نتیجه مشخص حاصل نشد.

فضل الرحمن اوریا سخنگوی تیم اصلاحات و همگرایی تحت رهبری عبدالله عبدالله به رادیو آزادی گفت که رهبران دو تیم در مذاکرات خود به هیچ نوع موافقه نرسیدند:

" در این اجلاس مشترک بر موضوعات سیاسی و تخنیکی صحبت شد. در مورد حل مشکلات صحبت شد ولی هیچگونه موافقت به میان نیامد. یعنی این جلسه در پایان خود کدام تفاهم و یا موافقتی را ایجاد نکرد. "

نقطه اساسی اختلاف دو طرف موضوع صلاحیت و قدرت رییس اجرایی می باشد.

عبدالله عبدالله می خواهد که رییس اجراییه رییس حکومت و کابینه باشد، اما تیم اشرف غنی احمدزی این خواسته تیم اصلاحات و همگرایی را با قانون اساسی افغانستان مغایر می داند.

صدیق پتمن یک سخنگوی تیم تحول و تداوم تحت رهبری اشرف غنی احمدزی به رادیو آزادی گفت که این تیم موافقتی را که قانون اساسی افغانستان را نقض کند قبول نخواهد کرد.

احمد ضیا مسعود یکی از افراد مهم تیم تحول و تداوم نیز با این پیشنهاد که ریاست کابینه به تیم اصلاحات و همگرایی داده شود مخالفت نموده و به این تیم هشدار داده است که با تهدیدها نمی تواند به اهداف خود برسد.

اما فضل الرحمن اوریا سخنگوی تیم اصلاحات و همگرایی اظهار امید نمود که با تلاش ها و میانجیگری جامعه جهانی مذاکرات دوام کرده و به یک نتیجه برسد.

در عین زمان کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که شاید امروز تفتیش آرا تکمیل شود اما برای بررسی رای های باطل شده توسط کمیسیون شکایات انتخاباتی به جند روز دیگر نیاز باشد تا نتایج انتخابات اعلان شود.

در حالی که تیم اشرف غنی احمدزی می گوید بی صبرانه انتظار اعلان نتایج می باشد، تیم عبدالله عبدالله گفته است که نتایج نباید اعلان شود و اگر اعلان هم شود آنها این نتایج را قبول نخواهند کرد.