اظهارات ضد و نقیض از سوی دو تیم انتخاباتی!

تیم تحول و تداوم ابراز امیدواری کرده که رهبران دو تیم انتخاباتی در نشست آینده شان روی موضوع صلاحیت های رییس اجرائیه حکومت وحدت ملی به یک توافق نهایی دست یابند.

طاهر زهیر یکی از سخنگویان این تیم روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی از توافقات انجام شده در کمیته مشترک متشکل از دو تیم انتخاباتی ابراز خوشبینی کرد.

آقای زهیر می گوید، یک مورد باقی مانده اختلافی روی صلاحیت های رییس اجرایی در حکومت وحدت ملی به دو کاندید محول شده است:

" آن یک مورد که محول به تصمیم گیری هر دو نامزد شده اینست که آیا رییس اجرائیه رییس کابینه هم باشد یا نه که البته در این مورد توافق کلی وجود دارد که نباید قانون اساسی نقض شود اما با آنهم ضرورت است که هر دو نامزد تصمیم بگیرند."

به اساس معلومات این عضو تیم تحول و تداوم نشست مشترک هشت نفری اعضای دو تیم انتخاباتی ناوقت روز سه شنبه هفته گذشته آغاز و به روز پنجشنبه پایان یافت.

آقای زهیر می گوید، اعضای دو تیم در یک کمیته پس از دو روز بحث در خصوص 9 مورد اختلافی توافق کردند، اما وی روشن نساخت که این موارد کدام ها بوده اند.

رهبران و اعضای دو تیم انتخاباتی بخاطر ایجاد حکومت وحدت ملی حل بن بست سیاسی تا حال چندین بار با هم مذاکره و گفتگو کرده اند.

اما فضل الرحمن اوریا یک عضو تیم اصلاحات و همگرایی به این نظر است که پیشرفت قابل ملاحظه در این گفتگو ها به میان نیامده و بن بست انتخاباتی در روند سیاسی هنوز هم بجای خود باقی است:

"تا همین لحظه که ما با شما صحبت می کنیم در پروسه سیاسی و مذاکرات کدام تغییر جدی بوجود نیامده است، بن بست های سیاسی که وجود داشته بحال خود باقی است و تا زمانیکه تیم تحول و تداوم به حکومت وحدت ملی، توافقات سیاسی و اعلامیه مشترک که قبلاً امضا کرده اند وفادار باقی نمانند این بن بست ها ادامه میابد."

آقای اوریا می گوید، تیم اصلاحات و همگرایی خواهان توزیع و تقسیم قدرت به شکل عادلانه بوده اما تیم مقابل روی تقسیم و تمرکز قدرت پا فشاری دارد که به گفته وی این کار خلاف روحیه ایجاد حکومت وحدت ملی می باشد.

اما پیش از این، احمد ضیا مسعود یک عضو برجسته تیم تحول و تداوم گفته است، تیم مقابل می خواهد پُست اجرایی، رهبری کابینه و اپوزسیون را در اختیار داشته باشد که به باور وی این یک نوع نازدانگی سیاسی می باشد.

اختلافات در روند سیاسی میان دو تیم انتخاباتی در حالی ادامه دارد که کمیسیون مستقل انتخابات روند تفتیش و شمارش صد در صد آرا را به پایان رسانیده است.

جاوید حسن زاده