حیدرالعبادی صدراعظم جدید عراق شد

حیدرالعبادی صدراعظم جدید عراق

قصر سفید در یک اعلامیه گفته است، بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا در یک صحبت تلیفونی با حیدرالعبادی صدراعظم جدید عراق بعد از ابراز مراتب تبریکی اش به مردم آن کشور، از تلاش های العبادی و سایر رهبران عراق برای تشکیل حکومت جدید در آن کشور ستایش کرده است.

رییس جمهور امریکا همچنان بر ضرورت ادامهء کار نزدیک امریکا و عراق با جامعهء بین المللی بر ضد شورشیان تندرو گروه دولت اسلامی تاکید کرده است.

در اجلاس روز دوشنبهء پارلمان عراق حکومت جدید آن کشور تصویب شد. حیدرالعبادی به حیث صدراعظم جدید تصویب شده است. نورالمالکی، ایاد علوی (Iyad Allawi) و اسامه النجفی به حیث معاونان رییس جمهور تعیین شده اند.

سیاستمدار سنی صالح المطلق (Saleh al-Mutlak)، وزیر خارجهء سابق هوشیار زیباری کرد و بها الهرجایی (Bahaa al-Aaraji) شیعه به حیث معاونان صدراعظم عراق تعیین شده اند.

در کابینهء جدید، صدراعظم سابق ابراهیم الجعفری به حیث وزیر خارجهء عراق تعیین شده است.

اجلاس روز دوشنبهء پارلمان عراق همهء اعضای کابینهء پیشنهادی حیدرالعبادی را به جز از نامزدان وزارت های دفاع و داخله تصویب کرد.

حیدرالعبادی صدراعظم جدید عراق گفته است که بعد از مشورت، در جریان یک هفته کسانی را به این دو پست نامزد و به پارلمان معرفی خواهد کرد.

بسیاری ها به این عقیده اند که عدم سهم دادن سنی ها در حکومت عراق آن ها را خشمگین ساخته و باعث پیشرفت سریع شورشیان گروه تندرو دولت اسلامی معروف به داعش شده است.

قرار است جان کری وزیر خارجهء امریکا به کشورهای اردن و عربستان سعودی مسافرت نموده، مقاومت مشترک را در برابر شورشیان تندرو دولت اسلامی (IS) مورد بحث قرار دهد.

چک هیگل وزیر دفاع ایالات متحدهء امریکا در یک ماموریت مشابه به ترکیه سفر کرده است و روز دوشنبه با رجب اردوغان رییس جمهور آن کشور ملاقات کرد.

حدود 40 هزار شورشی تندرو داعش در سوریه بر ضد رژیم بشارلاسد می جنگنند و گفته می شود که اکثر جنگجویان خارجی از قلمرو ترکیه داخل سوریه می شوند.

Your browser doesn’t support HTML5

بارک اوباما تلاش های حیدرالعبادی را برای تشکیل حکومت جدید عراق تبریک گفت