جان الن به حیث هماهنگ کنندهء مبارزهء ضد داعش کار خواهد کرد

بر اساس اظهارات مقامات امریکایی که روز پنجشنبه ابراز شد، جان الن (John Allen) جنرال متقاعد نیروهای پیادهء بحری آن کشور که از سال 2011 الی 2013 میلادی به حیث قوماندان ارشد نیروهای امریکایی در افغانستان ایفای وظیفه کرده است، تلاش ها را در امر مبارزه با شورشیان تندرو گروهء دولت اسلامی یا "داعش" در سوریه و عراق هماهنگ خواهد ساخت.

جنرال جان الن که به حیث مشاور امنیتی جان کری وزیر خارجهء امریکا کار می کرد، با حدود 40 کشور جهان کار خواهد کرد که در امر مبارزه با شورشیان تندرو گروه دولت اسلامی متعهد شده اند.

جنرال جان الن دارای تجربهء کار با متحدان امریکایی در خطوط مقدم جبهه است. وی در جریان سال های 2006 تا 2008 میلادی در ولایت انبارعراق به صفت معاون قوماندان نیروهای امریکایی با متحدان عرب در زمینهء بسیج ساختن قیام سنی ها بر ضد شبکهء القاعده کار کرده است.

به نوشتهء آژانس خبری اسوشیتد پرس، این در حالیست که کشورهای کلیدی عرب در مورد سهمگیری در امر مبارزه با شورشیان تندرو گروهء دولت اسلامی یا داعش متعهد شده اند، اما ترکیه که عضویت ناتو را دارد، پیوستن به آن را رد کرده است.

جان کری وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا با اظهار اینکه 10 کشورعربی به ایتلاف ضد شورشیان تندرو گروه دولت اسلامی یا داعش پیوسته اند و اینکه عراق از ایالات متحدهء امریکا خواستار کمک شده است، روز پنجشنبه در یک کنفراس مطبوعاتی در عربستان سعودی گفت:

"حکومت عراق از ایالات متحدهء امریکا دعوت نموده، کمک خواسته است. آن ها از امریکا، از همسایه هایشان و از کشور های منطقه خواستار کمک شده اند. براساس قوانین بین المللی زمانی که یک کشور مورد تعرض قرار بگیرد و از یک کشور دیگر کمک بخواهد، ما حق کامل داریم که به این تقاضا پاسخ دهیم."

قبلاً رییس جمهور امریکا گفته بود که 475 نظامی اضافی را برای حمایت از نیروهای عراقی و کرد به عراق اعزام می کند تا در امر مبارزه بر ضد شورشیان تندرو گروه دولت اسلامی یا داعش سهم بگیرند.

تخمین های اخیر استخباراتی نشان می دهد که تندروان قادرند در عراق و سوریه حدود 20 هزار تا 31.500 جنگجو را بسیج کنند که افزایش 10 هزار را از تخمین های قبلی نشان می دهد.

راین تراپانی (Ryan Trapani) سخنگوی ادارهء استخبارت امریکا (سی. آی. ای) می گوید، به تعقیب موفقیت ها در میدان جنگ و اعلان دولت اسلامی یا خلافت در قلمرو تحت کنترول، رقم جدید جذب نیرومندتری را منعکس می سازد.

به نوشتهء آژانس خبری اسوشیتد پرس، یک مقام امریکایی گفته است، تریننگ و آموزش نیروهای ضد شورشیان تندرو گروهء دولت اسلامی یا داعش در عربستان سعودی صورت خواهد گرفت.

در ماه گذشته ایالات متحدهء امریکا حدود 150 حمله هوایی را بر ضد شورشیان تندرو گروه دولت اسلامی در عراق انجام داده است. همچنان مشاوران نظامی و ملیون ها دالر مساعدت های بشری به شمول 48 ملیون دالری را که روز چهار شنبه اعلان شد به عراق فرستاده است.