ارگ: تا یک یا دو روز آینده نامزدان به یک موافقه نهایی دست خواهند یافت

به سلسلهء تلاش ها روی ایجاد حکومت وحدت ملی، دو نامزد ریاست جمهوری به روز شنبه با رئیس جمهور کرزی دیدار نمودند.

بر اساس یک اعلامیهء نشر شده از سوی ریاست جمهوری، رئیس جمهور کرزی در این مورد به شورای سراسری علماء افغانستان معلومات داده است.

به نقل از اعلامیه، رئیس جمهور کرزی به شورای علماء گفته است که فضای خوبی میان دو نامزد برای دست یافتن به یک تفاهم و همکاری وجود دارد و تا یک یا دو روز آینده این دو نامزد به یک توافق نهایی دست خواهند یافت.

در این دیدار رئیس جمهور با شورای علماء مصوبه نیز به نشر رسیده است که در آن از نامزدان خواسته شده تا اختلافات شان را از مجراهای مذاکرات حل نمایند و به زودی حکومت وحدت ملی را تشکیل دهند.

در این حال تیم اصلاحات و همگرایی می گوید که بر اساس تلاش های نماینده های بین المللی، یک سلسله اختلاف میان دو نامزد حل شده است.

فضل الرحمن اوریا یک عضو این تیم روزشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، از چند روز به این یک سلسله اختلافات اساسی حل گردیده است:

" از چند روز به این سو میانجیگر های بین المللی میان دو تیم میانجیگری می کنند که از چند روز به این سو در پروسهء سیاسی یک سلسله مشکلات حتی مشکلات اساسی حل شده است و برای حل مشکلات باقی مانده میانجیگری بین المللی جریان دارد. "

این درحالیست که پنجشنبه گذشته بان کی مون سرمنشی سازمان ملل با دو نامزد صحبت تلفنی نموده و هر دو را برای دست یافتن به یک توافق نهایی تشویق کرده است.

جیفری فیلتمن معاون بن کی مون در بخش سیاسی نیز بخاطر حل موارد اختلافی میان دو کاندید در کابل است و تلاش های بین المللی برای نهایی شدن پروسهء سیاسی، جریان دارد.

اما طاهر زهیر سخنگوی تیم تحول و تداوم در صحبت با رادیو آزادی تاکید کرده است که، تیم رقیب باید بر خواست هایش روی تشکیل حکومت وحدت ملی تجدید نظر کند:

" در این دیدار ها جناب رئیس جمهور به تاکید از هر دو نامزد خواسته اند که در چوکات قانون اساسی و بر اساس تعهدات انجام گرفته میان شان قضایای انتخاباتی را پایان بدهند و به یک توافق برسند، مانع برای رسیدن به یک تفاهم از سوی تیم تحول و تداوم وجود ندارد، امید می رود که تیم جانب مقابل به خواسته های شان تجدید نظر کنند تا به نتیجهء برسیم. "

در عین حال سخنگوی تیم تحول و تداوم گفته است که به زودی دو نامزد انتخابات یکبار دیگر بخاطر حل اختلافات باقی مانده در پروسه سیاسی باهم گفتگو می کنند.

تلاش ها برای دست یابی به یک نتیجهء مثبت در پروسهء سیاسی میان دو کاندید در حالی اوج گرفته است که کمیسیون مستقل انتخابات گفته که روز یکشنبه تمام کارهای تخنیکی تفتیش آراء به پایان می رسد و به زودی نتیجهء انتخابات اعلام خواهد شد.

ژوبین احمدی