ابتکاری: نتیجه نهایی انتخابات باید بزودی اعلان شود

شمار از اعضای نهاد های جامعه مدنی از کمیسیون مستقل انتخابات خواستند تا هر چه زودتر نتیجه نهایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را اعلام نماید.

برخی از نهاد های جامعه مدنی می گویند که اگر کمیسیون مستقل انتخابات هر چه عاجل نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلان نکند با محاصره آنان روبرو شده و به هیچ یک از کارمندان آن اجازه ورود به کمیسیون را نخواهند داد.

اعضای این نهاد روز شنبه در یک نشست خبری گفتند، کمیسیون مستقل انتخابات باید به رای مردم افغانستان احترام بگذارد و نتیجه نهایی انتخابات را به زودی اعلان کند.

خانم ابتکار ابتکاری یک عضو این نهاد گفت که حوصله مردم بخاطر همین جنجال های انتخاباتی و به درازا کشانیده شدن انتخابات به سر رسیده و مشکلات هم در کشور از حد گذشته است:

"حوصله مردم افغانستان به سر آمده، مشکلات مردم از حد گذشته و خوب است که جامعه جهانی، جامعه مدنی افغانستان، تمامی مردم در این جریان هستند و ما به نماینده گی از مردم از تمامی ارگان های که نظارت کننده و اجرا کننده کمیسیون مستقل انتخابات هر آنچه که مردم در صندوق ریخته برای ما فرق نمی کند که احمد یا محمود رییس جمهور می شود نتیجه رای مردم ما را هر چی عاجل اعلان کند."

اعضای این نهاد گفتند، کمیسیون مستقل انتخابات صلاحیت به تعویق انداختن نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری را ندارد.

این در حالیست که روز پنجشنبه رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی از ارسال نتیجه بررسی های شان از روند تفتیش آرا به کمیسیون مستقل انتخابات خبر داد.

ستار سعادت در یک نشست خبری در کابل گفت که کمیسیون انتخابات حق دارد تا ظرف 24 ساعت اعتراض اش را نسبت به فیصله صادر شده از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی بیان کند .

به گفته آقای سعادت در غیر آن، کمیسیون مستقل انتخابات مکلف است تا فیصله کمیسیون شکایات انتخاباتی را به حیث نتیجه نهایی انتخابات اعلام کند.

در این حال کمیسیون مستقل انتخابات گفته که روز یکشنبه نتیجه نهایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را اعلام می کند .

این در حالیست که شماری از تحلیلگران افغان هشدار داده اند که اگر نتیجه نهایی انتخابات قبل از توافق سیاسی دو نامزد اعلان شود، ممکن افغانستان با بحران مواجه گردد.

فرشته ندا