نور: نتیجه نهایی دور دوم انتخابات فردا رسماً اعلان می شود

در حالیکه انتظار همه گان به سوی گفتگو های دو نامزد ریاست جمهوری است، کمیسیون مستقل انتخابات گفته که فردا نتیجه نهایی انتخابات را اعلان خواهند کرد.

نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون می گوید، در نشست روز شنبه اعضای رهبری کمیسیون انتخابات تصمیم گرفته شد تا نتیجه نهایی انتخابات روز یکشنبه اعلام شود.

وی می گوید که تا پایان روز شنبه تمامی کار های تخنیکی روند انتخابات نیز پایان می یابد:

"کمیسیون مستقل انتخابات امروز تصمیم گرفت که فردا رسماً نتیجهء نهایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کند.

تآکید می کنم که نتیجهء نهایی فردا اعلام می شود، کمیسیون مستقل انتخابات امیدوار است که گفتگو های سیاسی هم نتیجهء مثبت داشته باشد و اما اگر نتیجه هم به همراه نداشته باشد،ما مردم را از این بیش در انتظار نخواهیم ماند."

کمیسیون مستقل انتخابات در حالی به اعلام نتیجه نهایی تأکید می کند که دو نامزد ریاست جمهوری هنوز هم بر سر ایجاد حکومت وحدت ملی به نتیجهء نهایی نرسیده اند و گفتگو ها میان آنان هم چنان ادامه دارد.

از سوی هم شماری از ناظرین انتخاباتی هشدار می دهند که اگر کمیسیون مستقل انتخابات پیش از توافق دو نامزد ریاست جمهوری نتیجه نهایی دور دوم انتخابات را اعلام کند، کشور وارد یک بحران خطرناک دیگر خواهد شد.

فهیم نعیمی سخنگوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان در این باره به رادیو آزادی چنین گفت:

"کمیسیون مستقل انتخابات درست که بر اساس قانون صلاحیت اعلام نتیجه نهایی انتخابات را دارد، اما در وضیعتی که این روند قرار دارد باید واقعیت ها را درک کنیم، کمیسیون باید بسیار از احتیاط کار گیرد و اجازه دهد که این روند وارد بحران و بن بست سیاسی نشود و مردم از دو نامزد هم می خواهند تا به کمیسیون اجازه بدهند تا نتیجه را اعلام کند."

پیش از این نماینده خاص سازمان ملل متحد در کابل نیز هشدار داده بود که اگر دو نامزد ریاست جمهوری به توافق نرسند و در کمترین زمان به این بن بست پایان ندهند، اختلاف نظرهای آنان پیامد های ناگواری را برای مردم این کشور به دنبال خواهد داشت.

نظیفه محبوبی