برخی رای دهنده ها می پرسند، آرای ما چی شد؟

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان بعد از جنجال های درازمدت بدون آنکه نتیجهء دور دوم انتخابات را اعلان کند، اشرف غنی احمدزی را به حیث رییس جمهور منتخب افغانستان اعلان کرد.

با وجود تهدیدات امنیتی در روز انتخابات، میلیون ها افغان به مراکز رای دهی رفتند تا با شرکت در یک پروسه دیموکراتیک رهبر آیندهء شانرا انتخاب کنند. حال تعداد زیاد از رای دهنده گان افغان سوال می کنند که آرای ما چی شد؟

بعد از امضای توافق میان دو کاندید رقیب عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان برنده انتخابات را اعلان کرد ولی رقم آرای که این دو کاندید برنده آن شده بودند، گنگ باقی ماند.

اجمل عظیمی یک جوان افغان که در کابل کتاب فروشی می کند به آژانس خبری رویترز گفته است با وجود آنکه وی در انتخابات دور دوم شرکت نکرد ولی دلش برای آنهاییکه شرکت نموده و از حق رای خود استفاده کردند می سوزد.

وی می گوید، آرای آنها در یک چاه تاریک افتاد. به گفته عظیم در آینده نه خودش در انتخابات شرکت خواهد کرد و نه به فامیل اش اجازه خواهد داد رای بدهند.

تعداد دیگر با وجود آنکه ضعف های حکومت وحدت ملی را می پذیرند ولی خوشبین هم به نظر می رسند.

رفیع الله فیضی یک دوکاندار شهر کابل می گوید، ما شکایت داشتیم که پروسه انتخابات از حد زیاد دوام کرد و مشکلاتی را به همراه داشت ولی حال وقت آن است که این اقدام را مثبت تلقی نماییم.

وی می گوید، ما باید این اعلان را بپذیریم و برای خوبی کشور دعا کنیم.

یک رای دهنده دیگر نظرش را در همین مورد چنین بیان می دارد:

"بلی خوب کار است."

بعد از آنکه اشرف غنی احمدزی در دور دوم انتخابات آرای بیشتری را نسبت به رقیب اش عبدالله عبدالله برنده شد، عبدالله ادعای تقلب وسیع در انتخابات را کرد که این مسأله پروسه دیموکراسی در این کشور را با بحران مواجه ساخت.

ایالات متحدهء امریکا برای ختم این بحران مداخله نموده، صد ها ناظر بین المللی را به افغانستان فرستاد و تمام آرای انتخابات دوباره تفتیش شد.

به نوشته آژانس خبری رویترز، هدف این اقدام آن بود تا شفافیت در انتخابات تضمین گردد ولی چنین نشد. غنی بعد از آن پیروز اعلان شد که توافق ایجاد حکومت وحدت ملی را با عبدالله امضا کرد و این را هم پذیرفت که نتیجه انتخابات مخفی بماند.

از آغاز پروسه تفتیش، شماری زیاد ابراز شک و تردید نموده بودند که مشکل خواهد بود به درستی معلوم شود که چی تعداد آرا تقلبی اند.

به نوشته آژانس خبری رویترز، با وجود آنکه حدود 130 میلیون دالر در انتخابات مصرف شد و نتیجه آن پنهان ماند اما دو سندی را به دست آورده اند که نتایج انتخابات را نشان می دهند.

یکی ازین اسناد را یک مقام اسبق دولتی افغان و سندی دیگر را یک کارمند کمیسیون مستقل انتخابات به رویترز سپرده اند.

بر اساس این اسناد حدود 7.1 میلیون رای تصدیق شده اند که از آن جمله، یک میلیون آن باطل شده و یا تا کابل نرسیده اند.

به نوشته رویترز هر دو تیم انتخاباتی شمار این آرا را تصدیق کرده اند ولی کمیسیون انتخابات افغانستان از صحبت در مورد نتیجه انتخابات خودداری می کند و می گوید، پروسه تفتیش در واضح ساختن آرای تقلبی کاملاً موفق نشد.

بر اساس هر دو سند، اشرف غنی برنده 55.27 درصد آرا و عبدالله عبدالله برنده 44.73 درصد آرا شده است.

تیم آقای غنی موثق بودن این اسناد را تایید نموده ولی تیم آقای عبدالله با وجود تصدیق آن افشای این ارقام را محکوم کرده است.

فضل الرحمن اوریا یک عضو تیم عبدالله عبدالله می گوید، این کار کمیسیون انتخابات، یک تخطی از وعدهء است که داده بود.

تعدادی از مقامات غربی هم مثل افغان ها در مورد انتخابات افغانستان خوشبینی ها و بدبینی هایی دارند.

یک مقام بلند رتبه غربی در یک جلسه گفته است، بیایید پیروزی رییس جمهوری را تجلیل کنیم که در نتیجه یک پروسه دیموکراتیک انتخاب شد نه پیروزی یک رهبر منتخب دیموکراتیک را.

Your browser doesn’t support HTML5

نظر شهریان کابل در مورد اعلان نتایج انتخابات و حکومت وحدت ملی