امضای توافقنامه امنیتی مورد استقبال رهبران امریکا، افغانستان و ناتو قرار گرفت

امضای توافقنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن مورد استقبال رهبران، امریکا، افغانستان و ناتو قرار گرفت.

رئیس جمهور امریکا باراک اوباما امضای این توافقنامه را یک روز تاریخی در مشارکت افغانستان و امریکا عنوان کرد که در پیشبرد منافع مشترک دو کشور و امنیت دراز مدت افغانستان کمک خواهد کرد.

جاش آرنست سخنگوی قصر سفید دیروز گفت:

" ایالات متحده به خاطر امضای امروز توافقنامه دوجانبه امنیتی در کابل به افغانستان تبریک می گوید. این توافقنامه به مثابه یک دعوت از سوی حکومت افغانستان برای تقویت روابطی میباشد که در سیزده سال گذشته میان افغانستان و امریکا ساخته شده و به اعضای نیروهای نظامی ما چوکات قانونی مورد نیاز برای پیش برد دو ماموریت جداگانه مهم پس از سال 2014 در افغانستان را فراهم می سازد. "

قصر سفید می افزاید که این دو ماموریت هدف قرار دادن بقایای القاعده و آموزش، مشوره دهی و کمک به نیروهای افغان می باشند.

حنیف اتمر، مشاور جدید امنیت ملی افغانستان و جیمز کننگهم، سفیر امریکا در کابل توافقنامه امنیتی را در ارگ ریاست جمهوری در کابل امضا کردند.

یک توافقنامه دیگر که زمینه باقی ماندن نیروهای ناتو در افغانستان را مهیا می سازد نیز در عین مراسم امضا شد.

اندرس فوگ راسموسن، سرمنشی ناتو نیز از امضای توافقنامه امنیتی استقبال کرده گفت این توافقنامه ماموریت جدید این پیمان را که آموزش، مشوره دهی و کمک با نیروهای افغان می باشد شکل می بخشد.

او گفت:

" ما به تعهد همکاری در تمویل نیروهای افغان تا سال 2017، کمک برای تقویت ادارات دولتی و انکشاف بیشتر همکاری سیاسی و عملی با افغانستان از طریق مشارکت پایدار ما پایبند هستیم. "

رئیس جمهور محمد اشرف غنی احمدزی که روز دوشنبه مراسم تحلیف وی انجام شد به گردهمایی دیروز که به مناسبت امضای این توافقنامه در ارگ ریاست جمهوری در کابل دایر شده بود گفت، این توافقنامه به نفع ثبات و رفاه افغان ها و سایر کشور های منطقه می باشد.

او گفت:

" امروز ما شاهد مساوات دولت افغانستان با دولت های همکار خود در دنیا هستیم. به صورت یک دولت مستقل به اساس برداشت منافع ملی خود قرارداد را که برای ثبات، خیر و رفاه مردم ما، برای ثبات منطقه و ثبات دنیا است انجام دادیم. مبارک باشد. "

رئیس جمهور محمد اشرف غنی احمدزی افزود که امضای این توافقنامه علامه یک تغییر مثبت اساسی در روابط افغانستان با جهان می باشد.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیوی حکومت افغانستان نیز از امضای این توافقنامه استقبال کرد.

او گفت:

" این توافقنامه پس از بررسی بسیار دقیق امضا شد. کشورهای همسایه ما را تهدید نمی کند و به نفع صلح و ثبات منطقه می باشد. "

رئیس جمهور سابق افغانستان حامد کرزی علی رغم تهدید واشنگتن که گفته بود اگر باقی ماندن عساکر امریکایی در افغانستان کدام مجوز قانونی نداشته باشد همه سربازان خود را از افغانستان خارج می سازد، از امضای این توافقنامه خودداری کرده بود.

مقامات امریکایی گفته اند که تاخیر در امضای این توافقنامه بر پلان های سال آینده تاثیر گذار نیست.