"بعد از ماه ها نگرانی بالاخره ناتو هم نفس آرام کشید"

تعداد زیادی از روزنامه های غربی در شماره های اخیر خود در مورد مراسم تحلیف رییس جمهور نو افغانستان، نکات سخنرانی وی و امضای موافقت امنیتی با امریکا و آینده آن مطالبی را به نشر رسانده اند.

دیلی تلگراف

روزنامه دیلی تلگراف چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود می نویسد افغانستان اولین بار در تاریخ خود شاهد انتقال صلح آمیز و دموکراتیک قدرت بود.

به نوشته روزنامه هرچند پروسه به کرسی نشستن رییس جمهور نو 5 ماه تمام در بر گرفت ولی این دست آورد چیزی کمی نیست.

به نوشته روزنامه حالا نخستین گام حکومت نو باید بازسازی و ثبات سیاسی این کشور باشد که مردم افغانستان از سالها به این سو انتظار آن بودند.

یکی از علایم مثبت به کرسی رسیدن رییس جمهور نو امضای موافقت امنیتی می باشد که بر حضور آینده قوای بین المللی در افغانستان مهر تایید می گذارد.

از اینرو به نوشته روزنامه دیلی تلگراف بعد از ماه ها نگرانی و تشویش بالاخره کشورهای ناتو هم نفس آرام کشیدند و حالا میدانند آینده حضور آنها در افغانستان که میلیاردها دالر را در آن به مصرف رسانده اند، چگونه خواهد بود.

گاردین

روزنامه دیگر چاپ بریتانیا گاردین هم در شماره اخیر خود به امضای پیمان همکاری امنیتی بین افغانستان و امریکا اشاره نموده می نویسد این موافقتنامه که بعد از 31 ماه دسمبر سال جاری یعنی بعد از خروج قوای محارب امریکا از افغانستان شرایط حضور قوای باقی مانده آن را در افغانستان واضح می سازد اهمیت ستراتیژیک دارد.

به نوشته گاردین امریکا در عراق به امضای چنین موافقتنامه موفق نشد و در نهایت با سرعت قوای خود را از این کشور خارج کرد.

این عمل عراق را با خطر افراطگرایی روبرو ساخت که عواقب آن را می توان امروز هم به وضاحت در این کشور حس کرد.

به نوشته گاردین تحلیلگران ترس داشتند که مبادا افغانستان هم به پرتگاه مانند عراق رو برو شود و تلاش های چندین ساله امریکا و غرب در اینجا به باد فنا برود.

تایمز

روزنامه تایمز چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود به بخش های از اولین سخنرانی رییس جمهور نو افغانستان اشرف غنی احمدزی اشاره نموده مطلبی را به نشر رسانده است تحت عنوان رهبر افغانستان با سپاسگذاری از خدمات همسرش و گرفتن نام وی شجاعت نشان داد.

به نوشته روزنامه تایمز این سخنان رییس جمهور اشرف غنی احمدزی در جامعه سنتی افغانستان سوال های زیاد بار آورده است چون در افغانستان معاصر او اولین رهبری می باشد که در محضر عام نام خانمش را می گیرد.

بعضی از وکلای شورا از جنوب افغانستان به این نظر اند که این کار آقای احمدزی با شرایط افغانستان سازگار نبوده است.

اما روزنامه تایمز از قول سعد محسنی رییس بزرگترین شبکه نشراتی خصوصی در افغانستان می نویسد که گفته است سخنان رییس جمهور احمدزی جالب بود چون همسر وی به نوبت خود در جامعه افغانستان مصدر خدمت شده و سزاوار چنین سپاسگذاری می باشد.