باشنده گان کابل، موجودیت فساد در ارگانهای عدلی و قضایی را تایید کردند

برخی از باشنده های شهر کابل از موجودیت فساد گسترده در ارگانهای عدلی و قضایی شکایت میکنند و میگویند اگر جلو آن گرفته نشود عدالت دراین نهاد ها تامین نخواهد شد.

آنها اظهارات رییس جمهور احمدزی را که گفته است در ارگانهای عدلی و قضایی فساد وجود دارد تایید کرده می خواهند که حکومت جدید باید با این پدیده با قوت مبارزه کند.

مردم عام می گویند، بخاطر موجودیت فساد اداری در بخشهای عدلی و قضایی دوسیه ها به ماه ها مورد بررسی قرار نمی گیرد.

حمید و بلال دو تن از باشنده های شهر کابل در این مورد به رادیو آزادی گفتند:

" بسیار پیشنهاد خوب رییس جمهور است که در مملکت ما فساد از بین برود فساد به اوج خود رسیده فعلاً در قضا و ارگانهای دولتی که میروی دوسیه های بندی ها را هیچ کس بررسی نمی کند. "

آقای احمدزی رییس جمهور کشور به روز دوشنبه در مراسم تحلیف اش گفت که در کنارادارات دیگر در ارگانهای عدلی و قضایی افغانستان نیز فساد اداری وجود دارد.

پس از آن ستره محکمه افغانستان در ویب سایتش سخنان رییس جمهور اشرف غنی احمدزی را نادرست خواند.

در ویب سایت ستره محکمه آمده است که شورای عالی ستره محکمه افغانستان اظهارات اخیر رییس جمهور احمدزی را اتهام بر قوه قضاییه خوانده و گفته که منبع معلوماتی رییس جمهور در این رابطه فاقد آگاهی بر امور قضا بوده و آنرا به شدت رد کرده است.

این شورا همچنان گفت که اجاب می کرد تا ازقبل با ستره محکمه این موضوع مطرح می شد و معلومات درست تنظیم می گردید که بگفته این نهاد متاسفانه چنین نشده است.

این در حالیست که اداره عالی مبارزه علیه فساد اداری نیز موجودیت فساد در ارگانهای عدلی و قضایی را تایید کرده می گوید، که شواهد وجود دارد که در دستگاه عدلی و قضایی فساد اداری وجود دارد.

سید غلام حسین فخری رییس این اداره روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت:

" شواهدی وجود دارد که در بعضی از بخش های قضایی هم آثار و شواهدی مربوط به فساد دیده شده و بعضاً شکایات وجود دارد و افراد مراجعه می کند. "

به گفته آقای فخری، هر چند ستره محکمه با عاملین فساد اداری در ارگانهای عدلی قضایی برخورد جدی کرده اما هنوز هم در این نهاد فساد وجود دارد.

مبارزه با فساد اداری یکی از اولویت های کاری دوره 13 ساله رییس جمهور قبلی حامد کرزی خوانده می شد اما هنوز هم فساد در ادارات دولتی به شکل گسترده وجود دارد.

در همین حال اشرف غنی احمدزی رییس جمهور کشور روز پنجشنبه دریک نشست روی اصلاحات گسترده در ادارات دولتی تاکید کرده گفت که با جدیت علیه فساد اداری مبارزه می کند:

" ملت از ما اراده سیاسی می خواهد و امید است اقدامات دو روز گذشته ما ثابت کرده باشد که ما مردم قول خود هستیم یقین دارم که با اتحاد و اتفاق انشاالله و تعالی آرزو های ملت خود را به واقعیت مبدل کرده می توانیم. "

دراین حال برخی از آگاهان و مردم عام می گویند، دست داشتن شماری از مقامات بلند پایه دولتی در فساد اداری مبارزه در برابر این پدیده را مشکل ساخته است.

آنها می گویند، فساد اداری، رشوه ستانی، استفاده شخصی از امکانات دولتی و دیگر مسایل از مشکلاتی بوده، که گفته می شود در برابر حکومت افغانستان مشکلات زیادی را ایجاد کرده و جلو حکومتداری خوب را گرفته است.

فرشته ندا