عید بدون خینه مزه یی ندارد!

خینه یکی از آرایش های سنتی چند کشور آسیایی مثل هند، پاکستان، ایران و آسیایی میانه از جمله افغانستان به شمار می رود. خینه در روز های عید بازار گرم پیدا می کند و نمک و رنگ و رونق عید شمرده می شود.

به مرور زمان خینه کردن دست و پا مبدل به یکی از رواج های زنان و دختران جوان شده و آنها در شب های عید، برات و نوروز دست های خود را خنیه می کنند.

اکثر دختران جوان خینه کردن دست را در شب های عید حتمی و آن را با خوشی و خوشبختی شان مرتبط می دانند.

با فاطمه دختر جوان از ولایت کندهار روبرو شدم که از علاقه مندی دختران جوان ولایت کندهار به خینه یاد کرده گفت، زمانی که دختران جوان رنگ سرخ حنا را در دست شان می بینند خوشی عید برای شان دو چند می شود.

بیشتر دختران به این عقیده هستند که عید بدون خینه مزه یی ندارد و خوش دارند که رنگ خینه دست شان سرخ شود و اکثراً برای نقش و زیبایی و دیزاین دست های شان از تاپه های خینه استفاده می کنند.

اما نیلاب دختری جوانی که علاقه خاص به خینه و خینه کردن دارد خود نقش و نگار انداختن بدون تاپه را یاد گرفته و حالا در اکثر میله ها، مراسم خوشی و عید می رود و به دست دختران خینه نقش و دیزاین می کند و در ضمن از این طریق عاید هم بدست می آورد.

عید و اثرات خنده و خوشی بر روان انسان!

پس عید با رنگ سرخ خینه به اصطلاح رنگ عاشقانه یی خود می تواند بهانهء برای نزدیکی یک دیگر، خوشحالی و ایجاد صمیمیت های بیشتر گردد.

اما آیا گاهی اتفاق افتاده که از ته دل خنده و خوشی کرده باشید و آیا انسان خوشروی هستید یا گرفته و به اصطلاح جدی؟

بخش دوم برنامه را با خوشی، خنده و خوشحالی عید آغاز می کنیم.

از قدیم گفته اند، خنده و خوشی بر هر درد بی درمان دواست زیرا خنده روح انسان را صیقل می دهد به خصوص در ایام عید بهترین راه برای شادی و سلامتی جسم و روح دانسته می شود که گفتنیست همین یکجا شدن با دوستان و رفت و آمد ها با خنده های نمکین زمینه خوشی را بیشتر می سازد.

گفته اند بخند تا دنیا بر رویت بخنند اما بعضی اوقات شماری از جوانان خود شان برای خندیدن و خوشی مانع ایجاد می کنند و یکی از چیز های که مانع خنده و خوشی شان می شود، وجود افکار منفی در ذهن شان است که بعضاً گوشه گیر اند و لبخندی هم نمی زنند. از آن جمله جوانان یکی هم مسکا محصل یکی از موسسات خصوصی است.

خندیدن و خوشی کردن از لحاظ طبی تشویش را کم، اعصاب را آرام و از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می کند. اما برخی از جوانان که شاد و خندان هستند کسانی دیگر آنها را تنبیه کرده و خوشی و خوشحالی را از آنها می گیرند.

سجیه متعلم صنف دهم غازی ادی از آن جوانان شاد و خوشحال است که بعضاً دوست و همصنفانش با گفتن اینکه شخصیتت پایین میاید با خنده و خوشی او را مبجور به خاموشی و گوشه گیری می سازند.

اما برخی از جوانان می گفتند که خوشی و خنده همه غم ها را از انسان به دور می سازد و عید موقع خوشحالی است که خوشی و خنده را دو برابر می سازد.

خنده و خوشی نشانه صحت مندی آدمی است، تحقیقات انجام شده نشان می دهد که خنده، شادی و امید می تواند در تداوی بیشتر بیماری ما موثر باشد.

متخصصان سرطان شناسی معتقدند، بیماران مبتلا به سرطان و سکته های مغزی که تحت تداوی قرار دارند، در صورتی که روحیه شاد و خوشحال داشته باشند، به تداوی پاسخ بهتری می دهند و می توان به بهبود آنها امیدوار بود.

استاد شرف الدین عظیمی روانشناس افغان هم می گوید، روی خنده و خوشی تحقیقات انجام یافته است که مانند دیگر ورزش ها در خنده هم 15 ماهیچه بدن به حرکت می آید و انسان را صحتمند نگه می کند.

آقای عظیمی در ادامه افزود، زمانی که خداوند خنده و خوشی را خلق کرده پس چرا از این خوشی شرمید؟ و کسانی که معمولآ هیجانات شان را ابراز نمی کنند مشکلات روانی متعددی برای شان ایجاد می شود و هم اجتناب از خنده و خوشی می تواند بر صحت و روان شان مضر تمام شود.

در اخیر استاد شرف الدین عظیمی روانشناس افغان گفت: عید ایام خوشی است که خنده و خوشی را دو چند می سازد و این خوشی را خداوند به عنوان هدیه نصیب بنده هایش کرده است پس از این روز ها به گونه درست باید تجلیل کرد.

پس خندیدن خوشی کردن در حد اعتدال آن به هر دلیلی که باشد باعث کاهش مشکلات روانی و جسمی می شود و آنرا نباید فراموش کنیم.

برنامه هوای تازه را از طریق ویب سایت رادیو آزادی www.radioazadi.com <http://www.radioazadi.com> و صفحه فیس بوک هوای تازه هم شنیده و خوانده می توانید.

ترتیب کننده برنامه هوای تازه: فروزان حبیب زاده

وقت نشر برنامه : هفته دو بار روز های شنبه و سه شنبه

Your browser doesn’t support HTML5

عید بدون خینه مزه یی ندارد!