یک بورد مشورتی زنان به سطح حکومت ایجاد می شود

اشرف غنی احمدزی رییس جمهور افغانستان با شماری از زن های نخبهء افغان در ارگ ریاست جمهوری دیدن کرد.

در این دیدار رییس جمهور احمدزی ایجاد یک بورد مشورتی زنان به سطح حکومت برای ارایه مشورت ها در ساحات پالیسی سازی، حمایت حقوق زنان و ازدیاد اشتراک سیاسی و اجتماعی زنان در سطوح مختلف حکومت را تایید کرد.

در اعلامیهء ریاست جمهوری افغانستان آمده است که زنان نخبه اشتراک بانوی اول کشور در مراسم تحلیف و یاد آوری از وی در سخنرانی داکتر اشرف غنی احمدزی در آن مراسم را نمایانگر حمایت رییس جمهور از حقوق زنان خوانده اند.

رییس جمهور احمدزی نه تنها در روز مراسم تحلیف بلکه در جریان کمپاین های انتخاباتی خود نیز روی بهبود حقوق زنان در افغانستان تاکید ورزید.

وی در روز برگزاری مراسم تحلیف با یادآوری از خانمش گفت:

"در اینجا لازم می دانم تا از شریک حیاتم و همسر گرامی خود بی بی گل برای حمایت همیشگی از من و افغانستان تشکری کنم. همسرم همیشه از بیجا شدگان داخلی، زنان و اطفال افغان حمایت کرده و مطمین هستم که به این کارش بطور رضا کارانه ادامه خواهد داد."

خانم رولا غنی در حالِ حاضر در کابل بوده و انتظار می رود که به حیث بانوی اول در بخش های دفاع از حقوق زن و کودک فعالیت کند.

خانم غنی در ماه مارچ سال جاری عیسوی در روز جهانی زن برای اولین بار سخنرانی کرد.

رولا غنی نخستین بانوی اول در تاریخ افغانستان است که در کمپاین های انتخاباتی شوهرش سهم گرفته و فعالیت کرد.

خانم غنی در روز هشت مارچ به مناسبت برگزاری از روز جهانی زن گفت:

"اکثریت نفوس افغانستان زن ها هستند واضح است که برای آبادی کشور عزیزم افغانستان باید این اکثریت اشتراک کنند. زنان توانایی زیاد دارند آنها در خانه های خود مسوولیت بزرگ را به دوش دارند که قابل قدر است."

خانم غنی در سال 1969 دیپلوم اش را در رشته علوم سیاسی از فرانسه بدست آورده و در سال 1974 از پوهنتون امریکایی در بیروت در همین رشته ماستری حاصل کرد.

وی در سال 1983 از پوهنتون نیویارک ماستری دوم خود را در رشته ژورنالیزم بدست آورد.

خانم غنی در سال 1975 میلادی با اشرف غنی احمدزی رییس جمهور فعلی افغانستان عروسی کرد و 38 سال قبل از امروز برای اولین بار به صفت یک نو عروس همراه با شوهرش به افغانستان آمد.

ثمره ازدواج آنها یک دختر بنام مریم و یک پسر بنام طارق است.

خانم غنی در سال 2002 میلادی همراه با خانواده اش دوباره به افغانستان بازگشت و در پهلوی کار های خانه مصرف چندین وظیفه رسمی شد.

وی کوشش کرد تا مشکلات افغانستان را درک کرده و برای حل آن راه های دریابد.

اگرچه خانم غنی تا هنوز کمتر در محضر عام ظاهر شده اما مردم افغانستان بخصوص زنان افغان از وی به حیث بانوی اول توقعات زیاد دارند.