انعکاس اعدام مجرمین حادثه پغمان در مطبوعات جهان

تعداد از روزنامه های غربی در شماره های اخیر خود مطالبی را در مورد اعدام مجرمین تجاوز جنسی در راه پغمان به نشر رسانده و می نویسند که سازمانهای حقوق بشر و سازمان ملل متحد تقاضا کردند که بخاطر نارسایی در سیستم قضایی افغانستان این اعدام ها به تعویق انداخته شوند و بعضی سازمان ها حتی خواهان فسخ حکم مرگ شدند. ولی دولت افغانستان 5 مجرم حادثه پغمان را با یک جنایتکار دیگر دیروز اعدام کرد.

باستون گلوب

روزنامه باستون گلوب در شماره اخیر خود یک موضوع دیگر مربوط به افغانستان را در رابطه با افزایش حملات هوایی امریکا در یک ماه گذشته در افغانستان به نشر رسانده است.

روزنامه می نویسد اردوی امریکا در آستانه بیرون رفتن از خاک افغانستان حملات هوایی را در این کشور بیشتر ساخته است.

در تخمین های که توسط قوماندانی قوای مرکز امریکا به نشر رسیده در یک ماه گذشته 436 حمله هوایی توسط قوای امریکایی در افغانستان انجام شده است، در حالی که در ماه های قبل حد وسط 150 حمله هوایی از سوی قوای امریکا در افغانستان انجام شده بود.

تا سال 2012 حملات هوایی امریکا خیلی بیشتر از این بود و اکنون مقامات نظامی امریکا می گویند که کم شدن قوای بین المللی در افغانستان با بیشتر شدن توانایی محاربوی قوای افغان سبب شده است که عملیات قوای ایتلاف بازهم کمتر و کمتر شود.

به نوشته باستون گلوب یکی از دلایل افزایش حملات هوایی در ماه های اخیر شاید این باشد که قوای امریکایی از افغانستان بیرون می شوند و به این ترتیب می خواهند آخرین پناه گاه های دشمن را از بین ببرند تا راه ها برای انتقال عساکر و تجهیزات خارجی صاف شود.

یک نکته دیگری که باستون گلوب به آن اشاره می کند اینست که با تکیه به قوای هوایی و سپردن مسوولیت ها به قوای افغان امریکا و متحدین خارجی آن توانسته اند تلفات عساکر خود را در این کشور به اندازه چشمگیر کاهش بدهند.

دپلومات

نشریه دپلومات در شماره اخیر خود نوشته است که خروج عساکر امریکایی از صحنه جنگ زمینی و اتکا به حملات هوایی و همچنان دادن مسوولیت ها به قوای افغانستان، تلفات را در بین سربازان افغان بیشتر ساخته است.

نشریه در مطلبی تحت عنوان آیا اردوی افغانستان برای سال 2015 آمده می باشد؟ می نویسد که تعداد تلفات عساکر افغانستان 30 درصد بیشتر شده و قوای نظامی افغانستان به نارسایی تجهیزات و وسایل نظامی رو به رو می باشند.

به نوشته نشریه چنین مفکوره ها وجود داشت که با در نظرداشت مشکلات انتخاباتی و خروج قوای امریکا شاید در صفوف اردوی ملی افغانستان رخنه ایجاد شود و این قوا با خطوط قومی جدا شوند، اما نشریه می افزاید که افغانستان با امضای پیمان امنیتی با واشنگتن راه را برای حضور یک تعداد عساکر امریکایی در این کشور باز نمود که این عمل می تواند برای حفظ وحدت در اردوی افغانستان و تقویه بیشتر آنها از نگاه تعلیم و تجهیز کمک نماید.