جلالی: حکومت باید از ظرفیت های موجود در کشور استفاده کند

علی احمد جلالی رهبر جرگه فکر و عمل

هر چند جرگه فکر و عمل به رهبری علی احمد جلالی، تشکیل حکومت وحدت ملی را فرصتی برای ایجاد تغییرات مثبت در افغانستان می خواند، اما به حل مشکلاتی موجود در این کشور نیز تاکید می کند.

آقای جلالی روز سه شنبه در کابل، هرچند دستاورد های 13 سال گذشته در کشور را چشمگیر خواند اما از سرمایه گذاری ناکافی بالای دستگاه حکومت، تکتیک سیاسی بدون استراتیژی و پلان مشخص ایجاد ادارات موازی با حکومت و مداخله کشور های منطقه را به عنوان مشکلات عمده نام برد.

وی در حالیکه کاهش کمک های جامعه جهانی و کمبود امکانات را از مشکلات اساسی دیگر در افغانستان خواند اما گفت که حکومت جدید باید از ظرفیت های موجود در کشور استفاده نماید.

"مشکلات بزرگ است، امکانات کم است. با امکانات کم باید کار های بزرگ انجام داد. مشکلات افغانستان در آینده ایجاب این را می کند که حد اکثر از تمام ظرفیت های استفاده کند از ظرفیت های که در افغانستان موجود است صرف به اساس منافع گروهی، شخصی و تنظیمی استفاده نشود."

رییس جرگه فکر وعمل از حکومت وحدت ملی می خواهد تا با استفاده از تجارب گذشته بدون در نظر داشت روابط قومی، سمتی و مذهبی نظام سیاسی را بر بنیاد تامین منافع ملی تقویت نماید.

رییس جمهور اشرف غنی احمدزی پس از مراسم تحلیف تعهد سپرد که در زمینه آوردن اصلاحات در نظام با قاطعیت عمل می کند، او در چند روز اخیر برخی از اقدامات عملی را نیز در این بخش انجام داده است.

دستور بررسی مجدد دوسیه های متهمین اصلی قضیه کابل بانک، دیدار و گفتگو با زندانیان محبس پلچرخی اقداماتی بوده که آقای احمدزی در روز های اول کارش انجام داده است.

این تلاش ها نه تنها از جانب شرکت کننده گان جرگه فکر و عمل بلکه از سوی برخی از نهاد های مدنی و مردم عام مورد استقبال گرم قرار گرفته است.

علی احمد جلالی رهبر جرگه فکر و عمل و وزیر پیشین امور داخله گفت که از اظهارات اخیر رییس جمهور احمدزی که گفته است قانون را بالای تمام افغانان یک سان تطبیق خواهد کرد حمایت می کند.

وی می گوید که نیاز است تا حکومت افغانستان در راستای تامین امنیت و تطبیق عدالت نیز تلاش نماید:

"مشروعیت ساختاری هر دولت بالای دو نکته استوار است. یکی امنیت است که دولت باید مسوولیت تحفظ سر، مال و ناموس مردم نماید و دوم عدالت است که از طریق حاکمیت قانون باید تامین شود. دولت وقتی موفق خواهد شد که بالای وطن اش کنترول داشته باشد، در صورتی که کنترول نداشته باشد عدالت و امنیت را تامین کرده نخواهد توانست."

آقای جلالی تامین صلح در کشور را از نیاز های اساسی خوانده گفت که در راستای تامین صلح باید فاصله ایجاد شده میان مردم و حکومت به گونه کامل از میان برداشته شود.

علی احمد جلالی، امضای سند امنیتی و دفاعی با امریکا را مفید خوانده و تاکید کرد که عدم امضای این توافقتنامه به ضرر افغانستان بود.

آقای جلالی می گوید که افغان ها نباید تصور کنند که توافقنامه امضاء شده امنیتی و دفاعی با امریکا تمام بیماری های شان را علاج خواهد کرد بلکه به گفته او موضوع اساسی در حل مشکلات موجود در این کشور به تلاش و کارکرد های خود افغان ها وابسته است.

ویدا بره کی