داودزی: تلفات پولیس افغان افزایش یافته است

مقامات وزارت داخلهء افغانستان از قوماندانان امنیه مرکز و ولایات خواست تا در رفع مشکلات و ضعف های وظیفوی به گونه جدی اقدام نموده و از تلفات پولیس جلوگیری کنند.

محمد عمر داود زی سرپرست این وزارت می گوید، ضعف در انجام وظایف از سوی برخی قوماندانان امنیه، عدم هماهنگی در ارگان های کشفی، غیر حاضری افراد واسطه دار، عدم توجه به اطلاعات استخباراتی بخشی از موارد است که باید به آن توجهء جدی صورت گیرد.

آقای داود زی به روز سه شنبه در سیمینار سه روزه قوماندانان امنیه مرکز و ولایات در کابل گفت، همین عوامل سبب شده است تا تلفات پولیس بالا برود:

" متاسفانه در سه ماه گذشته تلفات پولیس ما کمی بلند رفت یک امر خوب نبود اگر جدیت میبود و موثریت میبود این تلفات بالا نمی رفت، بعضاً طوری هم است که برخی قوماندان ها بالای عساکر خود را در ولایات خانه های شان را نگهداری می کنند در جای که ده عسکر باید باشد پنج عسکر است پنج دیگر غیر حاضراست پنج عسکر بیچاره را در تلفات دادی. "

اما وی در مورد رقم دقیق افزایش تلفات پولیس جزئیات بیشتر ارایه نکرد.

آقای داود زی از نبود تجهیزات لازم برای پولیس در مقابله با مخالفین مسلح نیز ابراز نگرانی کرد.

اما در عین حال سرپرست وزارت داخله از تلاش های پولیس در تامین امنیت برگزاری انتخابات، دستگیری اختطاف چیان و مقابله با مخالفان مسلح در مناطق مختلف کشور ستایش کرد.

در این سیمینار بیشتر روی چگونگی حل مشکلات و ایجاد اصلاحات در قطعات پولیس بحث می گردد.

در این سیمینار جنرال کمبل قوماندان نیرو های بین المللی در افغانستان نیز روی مسوولیت پذیری قوماندانان امنیه تاکید کرد.

آقای کمبل از حمایت شان در بخش تقویت نیروهای افغان اطمینان داد اما خطاب به مسوولان امنیتی افغان گفت این در صورت امکان دارد که مسوولیت های شان را به طور شفاف انجام بدهند:

" من به تلاش های خود در بخش تقویت قوت های هوایی و استخباراتی ادامه می دهم، اما من این کار را زمانی می توانم انجام بدهم که شما در تمام بخش ها شفافیت و حساب دهی را بوجود بیاورید، هرگاه در کار های شما صداقت وجود نداشته باشد و این مشکلات به جامعه جهانی واضح گردد، من به این مجبور خواهم شد که کمک برای شما را متوقف سازم."

این سیمنیار در حالی برگزار می گردد که به اساس گزارش ها در آخرین مورد بیش از ده تن از نیرو های امنیتی افغان در ولایت سرپل در کمین مخالفان مسلح کشته شده اند.

مقامات وزارت داخله افغانستان می گویند در برخی موارد عدم جدیت برخی از مسوولین پولیس سبب می گردد تا مخالفان مسلح و جنایت کاران جرائت یافته، امنیت و ثبات در این کشور را مختل سازند.

جاوید حسن زاده